Piestrzenica olbrzymia (Gyromitra gigas)

Nazywany/a też: piestrzenicha olbrzymia, babie uszy

Piestrzenica olbrzymia jest prawdopodobnie gatunkiem trującym z uwagi na zawartą w owocnikach mykotoksynę. Po obróbce termicznej szkodliwy związek wyparowuje.

Piestrzenica olbrzymia pojawia się wczesną wiosną, od marca do maja.

• Piestrzenicę olbrzymią można łatwo pomylić z innym gatunkiem, piestrzenicą kasztanowatą. Bardzo często ich odróżnienie nie udaje się gołym okiem. Pod mikroskopem możemy zauważyć inną budowę zarodników tych gatunków. U piestrzenicy olbrzymiej zarodniki są chropowate, u kasztanowatej gładkie. Zarodniki piestrzenicy olbrzymiej posiadają u podstawy apiculusy (zwężający się wyrostek zarodnika grzybów podstawkowych).
  • Gatunek wpisany na Czerwoną Listę Roślin i Grzybów Polski ze statusem V – narażony na wymarcie

Piestrzenica olbrzymia to gatunek w Polsce dosyć rzadki. Najczęściej pojawia się w lasach liściastych na butwiejącym drewnie drzew, Grzyby te lubią miejsca wilgotne, zacienione, zasobne w próchnicę. Pojawiają się w grupach jak i pojedynczo.

Główka owocnika piestrzenicy olbrzymiej jest oliwkowa, brązowa do ciemnobrązowej. Średnica od 10 do 20 cm. Kształt jest nieregularnie kolisty, z licznymi fałdowaniami przypominającymi mózg. Brzeg nieco jaśniejszy, lekko zaokrąglony, falisty.

Trzon jest krótki i gruby z licznymi pomarszczeniami. Zazwyczaj o kolorze białym, kremowym. Trzon jest pusty w środku

Miąższ piestrzenicy olbrzymiej charakteryzuje się kruchością oraz brakiem wyczuwalnego smaku i zapachu.

Zarodniki piestrzenicy olbrzymiej są białe, wrzecionowate, chropowate.

Piestrzenica olbrzymia wytwarza mykotoksynę gyromitrynę. Substancja ta uszkadza komórki wątroby oraz powoduje hemolizę hepatocytów. Objawami zatrucia mogą być nudności, drgawki, bóle brzucha, zaburzona koordynacja ruchowa. Gyromitrynę zalicza się do związków będących czynnikami onkogennymi. Piestrzenica olbrzymia zawiera o wiele mniej mykotoksyny niż piestrzenica kasztanowata, jednak spożycie tego gatunku w stanie surowym może prowadzić to wyżej wymienionych dolegliwości. Podczas gotowania i suszenia grzybów substancja ta niemal całkowicie się ulatnia.

Piestrzenica olbrzymia jest saprofitem. Rozkładając martwą materię organiczną przyczyniają się do obiegu substancji organicznych w przyrodzie.

Piestrzenica olbrzymia By This image was created by user Joshua Birkebak (Shua) at Mushroom Observer, a source for mycological images.You can contact this user here.English | español | français | italiano | português | +/− [CC BY-SA 3.0 ], via Wikimedia Commons