Siatkoblaszek maczugowaty (Gomphus clavatus)

Nazywany/a też: lejek, lejek klinowy, lejkowiec buławiasty, maczuga, maczugi, siatkolist maczugowaty, zajęcze uszy

Siatkoblaszek maczugowaty jest grzybem jadalnym. W Polsce występuje rzadko. Jest gatunkiem wymierającym, więc znajduje się pod ścisłą ochroną gatunkową

Siatkoblaszek maczugowaty występuje od sierpnia do października.

• Grzyba tego nie wolno zbierać ani niszczyć, miejsca w których się on rozmnaża należy chronić. Jako grzyb chroniony ma status E - gatunek wymierający.
  • Znany jest pod innymi nazwami: siatkoblaszek maczugowaty, lejek, lejek klinowy, lejkowiec bulwiasty, zajęcze uszy.
  • Siatkolist maczugowaty jest bardzo charakterystycznie wyglądającym grzybem – wyróżnia się filetową barwą. Jest zatem trudnym do pomylenia z innymi gatunkami grzybem.
  • Grzyb ten został zdiagnozowany w 1796 roku, nadana została mu wówczas nazwa Merulius clavatus. Polską nazwę nadał w 2003 roku Władysław Wojewoda.
  • Siatkolist należy do tej samej rodziny, co gałęziaki, które mają jednak rozgałęzione i krzaczkowate owocniki.

Rośnie gromadnie, najczęściej w kępach. Grzyb ten lubi ciężkie, gliniaste gleby. Występuje w lasach liściastych i iglastych, głównie na pogórzu i w górach, najczęściej pod jodłami, świerkami i bukami. W Polsce jest gatunkiem określonym, jako gatunek wymierający - jest objęty ochroną częściową od 2014 roku.

Owocnik osiąga 4-10 cm wysokości i do 6 cm szerokości. Młode okazy mają kolor liliowy, fioletowy, z wiekiem stają się ochrowobrązowe. Owocnik kształtem przypomina maczugę, jednak jest on zmienny. Powierzchnia jest gładka, delikatnie omszona, czasami lekko zmarszczona.

Hymenofor to grube listewki lub połączone w siateczkę fałdy zbiegające na trzon o nieregularnych kształtach.

Trzon nie jest wyraźnie zaznaczony - jest pełny, w dolnej części zwężony. Ma kształt stożkowaty.
Miąższ biały, miękki, o słabym, ale przyjemnym smaku i zapachu.

Zarodniki cylindryczno-eliptyczne, delikatnie brodawkowane, rdzawoochrowe. Wysyp zarodników ciemnożółty

Siatkoblaszek maczugowaty jest grzybem jadalnym o delikatnym smaku i zapachu. Można go stosować w kuchni na wiele sposobów. Smakiem przypomina pieprznik jadalny. Można go przyrządzać tak samo jak kurki.

Ze względu na to, że znajduje się pod ścisłą ochroną gatunkową, nie można zbierać tego grzyba do celów kulinarnych.

Siatkoblaszek maczugowaty. By Siatkoblaszek maczugowaty. By "Marco", Pilzfotograf (Deutsche Gesellschaft für Mykologie) [CC BY-SA 3.0], via Wikimedia Commons