Ekologia w pracy. Ekologiczne biuro - oszczędne i przyjazne środowisku.

Oszczędzanie w biurze
Oszczędzanie w biurze jest działaniem przyszłościowym – nie tylko poprawi finanse firmy, ale też zapobiegnie dalszemu niszczeniu naszej planety. Jeśli więc chcesz być eko, podejmij odpowiednie kroki i wprowadź w życie program oszczędnościowy.


Poniżej prezentujemy przykłady konkretnych działań.



Energia

  • Komputer – wyłączaj go albo hibernuj w trakcie dłuższych przerw (powyżej 30 minut).
Fot. sxc.hu
  • Monitor – ustaw tak jego opcje zasilania, aby po około 10 minutach przełączał się samoczynnie na tryb „stand-by”, a po 30 minutach całkowicie wyłączał się  (wygaszacz ekranu nie zmniejsza zużycia energii).
  • Laptop i telefon komórkowy – nie ładuj ich dłużej, niż to konieczne i nie zostawiaj potem ładowarki bezczynnie podłączonej do sieci.
  • Drukarka – wyłączaj ją, kiedy nie jest używana, staraj się też używać drukarki atramentowej.
  • Kopiarka – wyłączaj ją w miarę możliwości, ponieważ pozostawiona w stanie gotowości marnuje energię.
  • Faks – wybierz model z drukarką atramentową oraz z funkcją „sleep” – pozostaje w trybie gotowości i zużywa przy tym mniej energii.
  • Ekspres do kawy – wyłączaj po użyciu, a przygotowaną kawę trzymaj w termosie (najlepszym wyjściem jest ekspres z zintegrowanym termosem).
  • Wybierz taryfę energetyczną dopasowaną do swojej firmy.



Oświetlenie

Fot. sxc.hu
  • Maksymalnie wykorzystuj światło dzienne – jest zdrowsze dla oczu i mniej męczy wzrok. Wystarczy ustawić stanowiska pracy w ten sposób, aby wszystkim pracownikom zapewnić optymalny dostęp.
  • Nie włączaj światła sztucznego bez potrzeby i wyłączaj, kiedy przestaje być niezbędne – może czasem wystarczy po prostu odsłonić okno.
  • Żarówki zastąp świetlówkami energooszczędnymi – w biurze najlepiej sprawdzają się świetlówki liniowe. Muszą być koniecznie dobrej jakości, tzn. wskaźnik oddawania barw (Ra) musi wynosić co najmniej 80. Wyjątkiem są pomieszczenia, w których często włączasz i wyłączasz światło (np. łazienka) ponieważ to skraca ich żywotność. Tutaj lepiej zainstalować tradycyjne żarówki.
  • Zainwestuj w czujniki ruchu i czujniki zmierzchowe – unikniesz sytuacji, kiedy światło jest włączone w pustym biurze po zakończeniu pracy lub kiedy pracownicy nie włączają światła w odpowiednim momencie i przez to niepotrzebnie męczą wzrok).



Papier
Fot. sxc.hu


  • Drukuj dwustronnie – zużyjesz mniej papieru. Jeśli musisz wydrukować tylko jedną stronę, drugą możesz użyć do sporządzania notatek.
  • Ograniczaj drukowanie – wysyłaj maile zamiast listów, teksty czytaj na komputerze (jeśli masz problemy z czytaniem, po prostu powiększ widok).
Program „Zielone Biuro”
"Zielone biuro" to część Programu Czysty Biznes, skierowanego do firm, które podejmują (lub są zdecydowane podjąć) konkretne kroki w celu ochrony środowiska. Ułatwia małym i średnim firmom w podejmowanie tych działań, co przyczynia się do zmniejszenia kosztów funkcjonowania biura.
  • Nie drukuj maili – możesz je zarchiwizować w pamięci komputera albo na nośniku zewnętrznym.
  • Ustaw mniejsze marginesy w edytorze tekstu – sam tekst będzie zajmował mniej miejsca.
  • Nie używaj całej kartki A4 do krótkich notatek – najlepiej przygotować sobie zestaw małych karteczek.
  • Zwróć uwagę na to, jaki papier kupujesz – czy pochodzi z recyklingu albo czy posiada certyfikat FSC (Dobrej Gospodarki Leśnej i Kontroli Pochodzenia Produktu).  



Woda


Fot. sxc.hu
  • Sprawdź szczelność instalacji wodnej (kranów, kurków, spłuczek) i ewentualnie uszczelnij je – z jednego cieknącego kranu każdego dnia marnuje się nawet kilka litrów wody.
  • Załóż na krany końcówki oszczędzające wodę – kilkakrotnie zmniejszyć zużycie.
  • Unikaj zmywania pod bieżącą wodą.
  • Jeśli w biurze jest zmywarka, to włączaj ją dopiero po napełnieniu, korzystając przy tym z programu ekonomicznego.
  • Zadbaj o instalację spłuczki, w która można wybrać większą lub mniejszą ilość wody potrzebnej do spłukiwania, lub zaopatrzonej w przycisk „Stop”.

Klimatyzacja

Fot. sxc.hu
  • Kiedy pracuje klimatyzator, nie otwieraj okien ani drzwi! – takie działanie można porównać do otwierania lodówki „żeby się lepiej ziębiła”.
  • Ustaw temperaturę o 5-7°C niższą o panującej na zewnątrz – nie będzie pracowała na maksymalnej wydajności, a tym samym będzie pobierać mniej energii. Ponadto unikniesz wstrząsu termicznego przy wchodzeniu i wychodzeniu z biura oraz wynikających z tego przeziębień.
  • Dbaj o konserwację urządzenia – unikniesz strat energii. Pamiętaj przy tym, że w dużych miastach panuje duże zapylenie, więc filtry mogą wymagać częstszego czyszczenia.



Ogrzewanie


Fot. sxc.hu
  • Staraj się utrzymywać temperaturę około 19°C  i zmniejszaj ją, jeśli jest za ciepło.
  • Wietrz krótko i efektywnie, nie zostawiaj otwartego okna na dłużej – marnuje się wtedy energia zużywana do ogrzewania.
  • Wychodząc z pracy zmniejszaj temperaturę grzania i sprawdź, czy wszystkie okna są zamknięte.
  • Nie zastawiaj meblami kaloryferów – zwiększysz tym ich efektywność.

Wentylacja

Ważnym elementem prawidłowego funkcjonowania biura jest zapewnienie przepływu powietrza. Problem ten pojawia się w przypadku, kiedy w biurze zamontowane są nowoczesne okna – szczelnie zamknięte nie dopuszczają do swobodnej cyrkulacji powietrza. Często zdarza się, że pracownicy nie zdają sobie sprawy z potrzeby ich rozszczelniania i zapewniania tym mikrowentylacji. Dobrym rozwiązaniem tej sytuacji jest zainstalowanie nawiewników w ramie okiennej.

Galeria zdjęć

Oszczędzanie w biurzeOszczędzanie w biurze
Ocena (3.7) Oceń:

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy