Definicja pojęcia:

kwasy tłuszczowe

Kwasy tłuszczowewęglowodory o wzorze sumarycznym CH3(CH2)nCOOH, będące głównym, obok glicerolu, składnikiem budulcowym tłuszczów. Występują w postaci nasyconej i nienasyconej. Kwasy tłuszczowe stanowią materiał energetyczny i zapasowy. Organizm przechowuje je w postaci tkanki tłuszczowej. W wyniku utleniania kwasów tłuszczowych wytwarza się energia niezbędna do przeprowadzenia procesów życiowych. Kwasy tłuszczowe to kwasy monokarboksylowe, alifatyczne, o prostym łańcuchu oraz parzystej liczbie atomów węgla w cząsteczce (zawierają najczęściej pomiędzy 4 a 26 atomów węgla). Ze względu na długość łańcucha można podzielić je na krótko-, średnio- i długołańcuchowe (powyżej 12 atomów węgla). Wykorzystywane do produkcji leków, kosmetyków, mydeł czy świec.

Nazwy poszczególnych kwasów tłuszczowych tworzy się od węglowodoru o takiej samej liczbie atomów, dodając końcówkę -owy, a w przypadku kwasów nienasyconych z przodu nazwy dodaje się również numer atomu węgla, przy którym występuje wiązanie podwójne. Oprócz nazw systematycznych stosowanych w chemii, w powszechnym użyciu są również nazwy zwyczajowe, używane zwykle w kontekście dietetyki.

Kwasy tłuszczowe stanowią dla organizmu materiał energetyczny i zapasowy. Pod wpływem utleniania rozpadają się na energię i umożliwiają redukcję tkanki tłuszczowej. By skeeze via Pixabay CC0.