Borowiec leśny (Nyctalus leisleri)

Nazywany/a też: borowiaczek, nietoperz leśny

Borowiec leśny uszy ma szerokie i zaokrąglone. Koziołek krótki. Sierść gęsta, nieco skręcona. Sierść ciemnobrązowa, na końcach czerwonobrązowa. Strona brzuszna jest jaśniejsza. Futro jest gęste. Naga skóra jest czarnobrązowa. Skrzydła są wąskie i długie. Ogon wystaje poza błonę ogonową ok. 1-2 mm. Gatunkiem podobnym, choć znacznie większym jest borowiec wielki (Nyctalus noctula).

Borowiec leśny zamieszkuje Europę od Wysp Brytyjskich, zachodniej Francji, północnej Hiszpanii i Portugalii, po południowo-zachodnią Rosję. Zwykle nie jest spotykany w Skandynawii, istnieją jedynie nieliczne stwierdzenia borowiaczka z tego regionu. Na południu jego liczebność spada w Krajach Śródziemnomorskich.
Czy wiesz, że...Borowiec leśny choć rzadki w Europie, to w Irlandii jest najpospolitszym nietoperzem.

Borowiec leśny jest gatunkiem wybitnie leśnym. Preferuje głównie starodrzewia liściaste i mieszane. Spotykany jest również w parkach i ogrodach, ale jedynie z udziałem starych drzew. Zamieszkuje zarówno obszary nizinne, wybrzeża morskie, jak i obszary górskie. Gatunek migrujący. Zwierzę o aktywności nocnej. Zasiedla dziuple. Samice tworzą kolonie rozrodcze (liczące od kilkudziesięciu osobników, czasem nawet do tysiąca) w budynkach. Samce żyją pojedynczo lub tworzą małe kolonie (do kilkunastu osobników) w dziuplach i skrzynkach. Może współwystępować z innymi gatunkami. Hibernuje od września do kwietnia. Ma status zagrożenia najmniejszej troski (kategoria LC na liście IUCN). Wpisany jest do Konwencji Berneńskiej i Konwencji Bońskiej. W Polsce jest rzadki, objęty ochroną ścisłą. W Polskiej Czerwonej Księdze Zwierząt figuruje jako gatunek narażony na wyginięcie (kategoria VU).

Borowiec leśny odżywia się w głównej mierze owadami (muchówkami, chruścikami, motylami), na które poluje nad koronami drzew, zbiornikami wodnymi oraz przy lampach ulicznych.

Gody borowca leśnego odbywają się od lipca do września. Samica rodzi 1-2 młode. Młode przychodzą na świat w czerwcu. Po 7-8 tygodniach stają się samodzielne. Dojrzałość płciową osiąga już w pierwszym roku życia. Żyje do 11 lat.
Borowiec leśny By Mnolf (Photo taken in Rum, Austria) [GFDL, CC-BY-SA-3.0 or CC BY-SA 2.0], via Wikimedia Commons