Brachycephalus didactylus (Brachycephalus didactylus)

Nazywany/a też: Psyllophryne didactyla

Brachycephalus didactylus należy do rodziny Brachycephalidae. Znana jest również pod nazwą Psyllophryne didactyla. Jest to niewielki płaz bezogonowy. Ubarwienia ciała od jasno do ciemnobrązowego. Sylwetka jest krępa. Głowa jest stosunkowo duża. Otwór gębowy jest szeroki. Oczy są duże i wypukłe. Pysk jest spiczasty. Dymorfizm płciowy zaznacza się w rozmiarach ciała. Samice są większe od samców, osiągają około 10,2 mm, podczas gdy samce tylko 8,6 mm.
  2. Środowisko i tryb życia
  3. Rozmnażanie

Psyllophryne didactyla jest endemitem zamieszkującym niewielki obszar w Brazylii w rejonie Rio de Janeiro.
Czy wiesz, że...Psyllophryne didactyla należy do najmniejszych płazów na świecie. Do 2012 roku była uważana za najmniejszego płaza na świecie. Obecnie najmniejszy znanym płazem, a także kręgowcem jest Paedophryne amauensis z Papui Nowej Gwinei.

Psyllophryne didactyla zamieszkuje razy tropikalne. Preferuje lasy pierwotne i naturalne. Spotykana jest również w lasach przekształconych przez człowieka, lecz użytkowanych ekstensywnie. Nie występuje na obszarach antropogenicznych. Prowadzi lądowy tryb życia. Jest zwierzęciem o aktywności nocnej. Na liście IUCN ma status zagrożenia najmniejszej troski (kategoria LC). Jej populacja maleje. W związku z jej niewielkimi rozmiarami ciała niewiele wiadomo o jej biologi.

Zapłodnienie u Psyllophryne didactyla jest zewnętrzne. Podczas rozrodu para łączy się w ampleksusie. Początkowo samiec chwyta przednimi łapami samice pod jej przedniki łapami (w ampleksusie pachwinowym), później samiec chwyta samicę pod je tylnymi łapami (w ampleksusie pachowym). Występuje rozwój prosty. Samica składa jedno jajo na raz na ziemie i przykrywa je ziemią. W jej rozwoju nie występuje stadium kijanki. Z jaja wylęga się miniaturowa wersja dorosłego.

Psyllophryne didactyla żywi się drobnymi bezkręgowcami (owadami, pajęczakami oraz skrytoszczękimi).

1. Almeida-Santos M., Siqueira C. C.,Van Sluys M., D. Rocha C. F.; “Ecology of the Brazilian Flea Frog Brachycephalus didactylus (Terrarana: Brachycephalidae)”; Journal of Herpetology 45(2); 2011-06-01