Drozd japoński (Turdus cardis)

Drozd japoński- samica, fot. shutterstock
Drozd japoński należy do rodziny drozdowate (Turdidae). Ptak średniej wielkości. Nie posiada podgatunków. Występuje u niego wyraźny dymorfizm płciowy. Samiec ma czarne górne części ciała (głowę, kark, płaszcz), skrzydła, ogon oraz pierś. Spód ciała jest śnieżnobiały, pokryty ciemnymi plamkami. Dziób i obrączka oczna są żółte. Tęczówka oczna jest ciemna. Samica jest bardziej stonowana, ciemnobrązowa w górnej części ciała oraz z białym spodem (gardłem, piersią i brzuchem), pokrytym ciemnymi plamkami i z pomarańczowymi bokami. Młodociane samce są podobne do samic, mają szarawy wierzch oraz pomarańczowe boki.

Drozd japoński zakłada gniazda w Japonii (na całym obszarze kraju) i w środkowo wschodnich Chinach. Na czas zimy migruje do południowych Chin, Laosu i północnego Wietnamu. Poza okresem godowym bywa spotykany także w innych krajach na Półwyspie Indochińskim.
Czy wiesz, że...Drozd japoński został opisany w 1831 roku przez holenderskiego zoologa Coenraada Jacoba Temminck’a.

Środowiskiem życia drozda japońskiego są lasy liściaste i zimozielone lasy mieszane. Najchętniej wybiera doliny rzek i strumieni oraz głęboko wcięte kaniony. Preferuje lasy zacienione i wilgotne. Spotykany na wysokościach od 400 do 1500 m n.p.m. Prowadzi skryty tryb życia. Na liście IUCN ma status zagrożenia najmniejszej troski (kategoria LC).

Drozd japoński przystępuje do rozrodu w maju (Chiny) lub od kwietnia do sierpnia (Japonia). Może odbywać do dwóch lęgów w roku. Gnieździ się na drzewie, średnio 1,7 m nad ziemią. Gniazdo w kształcie miseczki, zbudowane jest z materiałów roślinnych (gałązek, traw, mchu, korzeni), błota i z włosia. Samica składa od 2 do 5 jaj. Inkubacja jaj trwa 12-13 dni. Młode pozostają w gnieździe przez dwa tygodnie.

Drozd japoński jest wszystkożerny. Żywi się bezkręgowcami (owadami, pierścienicami) oraz pokarmem roślinnym (owocami, jagodami). Pokarm zdobywa przeszukując ściółkę.

1. “http://www.bird-research.jp”; data dostępu: 2020-04-06