Dzięciołek (Dendrocopos minor)

Nazywany/a też: dzięcioł mały

Dzięciołek to ptak mały, wielkości wróbla. Najmniejszy z dzięciołów pstrych. Lot u niego jest głęboko falisty. W trakcie lotu widać u niego białe prążkowanie na czarnym grzbiecie. Częściowo wędrowny. W Polsce gatunek lęgowy, niezbyt liczny. Po lęgach przyłącza się do stadek sikor.

Sylwetka dzięciołka jest okrągła. Mały, spiczasty dziób. Ptak ten jest czarno-biało ubarwiony. Na czarnym grzbiecie i skrzydłach ma białe prążkowanie. Z boku głowy ma czarny pas (jak u dzięcioła białogrzbietego), który nie dochodzi do ciemienia. Czoło i policzki jasnobeżowe. W przeciwieństwie do pozostałych gatunków, należących do nieformalnej grupy dzięciołów pstrych, nie ma czerwonego ubarwienia na podogoniu. Bok kreskowany. Spód kremowy. Cztery palce, dwa skierowane do przodu, dwa do tyłu. Dymorfizm płciowy słabo wyraźny. Samiec ma czerwoną czapeczkę, z czarnymi bokami a samica czarną. Osobniki młode podobne do samic, choć u młodych samców pojawia się czerwone upierzenie na ciemieniu.
Czy wiesz, że...Dzięciołki mają słaby dziób, przez co rzadko kują, jedynie w spróchniałym drewnie, odłupując fragmenty kory.

Dzięciołek zasiedla prawie cały obszar Europy, z wyjątkiem większej części półwyspu Iberyjskiego, Irlandii, północnych obszarów Wielkiej Brytanii. Ponadto obszar klimatu umiarkowanego Azji, aż po wschodnie wybrzeża oraz Kamczatkę. Spotykany także na północnym skraju Afryki oraz na wybrzeżu Morza Czarnego i Morza Kaspijskiego.

Dzięciołek preferuje skraje lasów liściastych, większe ogrody, parki, stare sady jak również nadrzeczne olsy i łęgi.

Dzięciołek jest głównie monogamiczny, w odróżnieniu od pozostałych dzięciołów. Dziuple wykuwają oboje partnerzy, wybierając miększe, spróchniałe drzewa (olchy, jesiony, graby). Miejsce na przyszłe gniazdo wybierają na bocznych gałęziach. Dziupla bez wyściółki. Jeden lęg w roku. Okres lęgowy rozpoczynają w kwietniu. Samica składa 5 do 6 białych jaj (wyjątkowo 9). Przez około dwa tygodnie wysiadują je oboje rodzice. Po około 3 tygodni od wyklucia młode opuszczają gniazdo. Przez dwa tygodnie od wylotu z gniazda, pozostają jeszcze pod opieką rodziców. Te bardziej samodzielne opuszczają rewir rodziców.

Dzięciołek żeruje w koronie drzew. Głównie owady, zebrane z liści i gałązek. Po za tym larwy chrząszczy, pajęczaki, a w zimie również nasiona. Pisklęta karmione są gąsienicami, mszycami.

Gatunek:Dzięciołek