Gekon wachlarzopalcy (Ptyodactylus guttatus)

Fot. Michał Kaczorowski
Delikatny gekon o smukłym ciele i chropowatej, delikatnej skórze. Głowa duża, oczy wyłupiaste, ogon stosunkowo chudy. Uwagę zwracają długie kończyny o smukłych palcach, rozszerzających się wachlarzowato na końcu. Palce, podobnie jak u wielu innych gekonów na spodniej stronie maja lamelle, które umożliwiają tej jaszczurce bieganie po gładkich, pionowych powierzchniach. Ubarwienie zmienne, przeważnie od piaskowego, poprzez żółte do jasnobrązowego. Na tym tle na grzbiecie i kończynach liczne plamki, zarówno jaśniejsze kremowe lub białe jak i ciemniejsze, przeważnie ciemnobrązowe. Na ogonie ciemnobrązowe pręgi. Spód ciała jaśniejszy, przeważnie kremowy. Samce są nieznacznie większe od samic.
  2. Środowisko i tryb życia
  3. Rozmnażanie

Zamieszkuje północną część Afryki oraz Bliski Wschód, występuje w państwach takich jak Egipt, Libia, Maroko, Sudan, Syria, Jordania oraz Izrael.
  • Z uwagi na spektakularny wygląd bywa trzymany przez hobbystów w terrariach. Warto jednak pamiętać, że zdecydowana większość osobników tego gatunku oferowana w handlu pochodzi niestety z odłowów w naturalnym środowisku.
  • Polskie nazwy bywają mylące. Jako gekon wachlarzopalcy lub liściopalcy w handlu bywa oferowany pokrewny gatunek: Ptyodactylus hasselquistii,  a niekiedy także inne gatunki gekonów.

Najczęściej spotykany na suchych, kamienistych terenach z rzadka porośniętych krzaczastą roślinnością.  Podobnie jak w przypadku innych owadożernych gatunków, obfitość pokarmu zachęca je do osiedlania się w pobliżu siedzib ludzkich, gdzie znajdują ponadto dużo kryjówek. Jest aktywny w ciągu nocy, chętnie poluje na ćmy w pobliżu oświetlenia budynków. Spłoszony błyskawicznie znika w pobliskiej kryjówce.

Gody odbywają się przeważnie od maja do sierpnia. W tym okresie samica składa co kilka tygodni przeważnie 1-2 jaja.  Podobnie jak w przypadku felsum, jaja są przyklejane do roślin i przeważnie dobrze zamaskowane. Młode legną się przeważnie po upływie 2-3 miesięcy. W warunkach chowu amatorskiego rozmnażany jest sporadycznie.

Poluje na wszelkie bezkręgowce, zazwyczaj podstawą diety są różne gatunki owadów.
Gekon wachlarzopalcy, Ptyodactylus guttatus, Sinai Fan-fingered Gecko Fot. Michał Kaczorowski