Głuptak niebieskonogi (Sula nebouxii)

Nazywany/a też: gap niebieskonogi

Źródło: Corel Stock Photo
Upierzenie szaro-brązowe. Grzbiet i skrzydła nieco ciemniejsze, niż pierś i brzuch. Samiec i samica są upierzone podobnie. Płeć można odróżnić dzięki niezwykłej cesze - źrenicy oka. Samica wydaje się mieć źrenice ciągle rozszerzone, podczas gdy samiec ma niewielką ciemną źrenicę i bardzo jasne, blade tęczówki. Niezwykłemu ubarwieniu nóg ten gatunek zawdzięcza swą nazwę. Są one mleczno-niebieskiego koloru.
  2. Środowisko życia

Ptaki te zamieszkują Amerykę Środkową, a dokładnie jej zachodnie wybrzeża. Zamieszkują też na Galapagos. Można je spotkać również nieco na północ - na zachodnich wybrzeżach Ameryki Północnej.
  • Głuptaki zostały tak nazwane, ponieważ nie wykazywały lęku przed człowiekiem - każdy mógł je łatwo schwytać. Zwierzęta zamieszkujące na wyspach często wykazują tę niezwykłą na pierwszy rzut oka cechę zachowania. Dzieje się tak nie tylko z ptakami, ale też innymi zwierzętami, gdy na terenie gdzie występują nie ma żadnych drapieżników. Wtedy bywa, że zwierzęta tracą „swój instynkt”. Człowiek jest obcy w ich środowisku, ale ponieważ nic im nie zagrażało do tej pory nie są świadome niebezpieczeństwa.
  • Inna nazwa głuptaka jaką można spotkać w polskiej literaturze to gap.

Środowisko życia

Zamieszkują morskie wybrzeża. Przybrzeżne wody dostarczają im pożywienia. Gnieżdżą się na niedostępnych skalistych nabrzeżach lub wyspach. Odpoczywają i polują w dużych stadach, w okresie lęgów zbierają się w tłocznych koloniach rozrodczych.

Para głuptaków niebieskonogich zakłada gniazdo wprost na ziemi. Samica składa do niego dwa jaja. Oboje rodzice opiekują się potomstwem. Głuptaki odbywają gody i wychowują młode mniej więcej w tym samym czasie. W koloniach rozrodczych gromadzi się nieraz bardzo dużo par. Budują gniazdo jedno przy drugim.

Ryby stanowią podstawę diety tego gatunku. Głuptak niebieskonogi wypatruje swej zdobyczy w płytkich wodach – w zatokach, niedaleko brzegu. Poluje szybując i przypatrując się powierzchni wody. Swą ofiarę łapie w wodzie spadając nań nagle z dużą szybkością i impetem.
Głuptak niebieskonogi, Sula nebouxii, Blue-footed Booby Źródło: Corel Stock Photo