Holacanthus passer (Holacanthus passer)

Gatunek morski, zasiedlający rejony Wschodniego Pacyfiku a dokładnie obszar od Zatoki Kalifornijskiej do Peru, łącznie z wyspami Galapagos. Holacanthus passer jest stale związany z ekosystemami rafowymi.
  1. Morfologia

Morfologia

Ogólnie ubarwienie ryby jest niebiesko – zielone z wyjątkiem kilku części ich ciała. Płetwy piersiowe oraz płetwa ogonowa są całkowicie żółte jak również zakończenie płetwy grzbietowej oraz odbytowej. Na przodzie głowy ryby znajduję się ciemne plama z jasnymi niebieskimi kropkami. Z pośród całego ciała ryby wyróżnia się biały pasek pośrodku tułowia. Największy odnotowany osobnik dorosły posiadał około 36 cm długości.
  • Osobniki młodociane pełnią czasami funkcję czyścicieli innych ryb.

Gatunek wszystkożerny, którego ulubionym pokarmem są gąbki morskie. Żywi się także osiadłymi bezkręgowcami oraz glonami morskimi oraz planktonem. Należy do gatunków monogamicznych oraz samice wykazują zachowania terytorialne oraz tworzą pary z samcami w trakcie rozrodu. Stwierdzono również przypadki tworzenia małych ławic razem z osobnikami z gatunku Pomacanthus zonipectus.  Gatunek chętnie poławiany oraz hodowany w akwariach morskich.
Holacanthus passer, Passer Angelfish