HURTNICA POSPOLITA. Owad. Zwierzę - hurtnica pospolita, hurtnica czarna, hurtnica zwyczajna
Ekologia.pl Wiedza Atlas zwierząt Stawonogi Owady Błonkoskrzydłe Mrówkowate Hurtnica Hurtnica pospolita

Hurtnica pospolita (Lasius niger)

Nazywana/y także: hurtnica zwyczajna, hurtnica czarna
Hurnitca pospolita, fot. shutterstock

Hurtnica pospolita to jeden z najczęstszych i najbardziej rozpowszechnionych gatunków mrówek w Europie. Te niewielkie, czarne mrówki są jednym z nielicznych gatunków doskonale odnajdujących się w przestrzeniach przekształconych przez człowieka, nawet w centrach największych miast.

Hurtnica pospolita to niewielka (3-5 mm) mrówka, o czarnym ubarwieniu, ciało pokryte włoskami. Oczy duże.

Hurtnica pospolita ma olbrzymi zasięg występowania, zajmuje całą północną Eurazję wraz z północną Afryką, Bliskim Wschodem i Japonią. Rozpowszechniona również w Ameryce Północnej. Hurtnica pospolita to jeden z najlepiej radzących sobie gatunków mrówek w warunkach miejskich.

Hurtnica pospolita jest wszystkożerna – je martwe owady, nektar, ale przede wszystkim spadź – wydzielina mszyc, która stanowi podstawę diety hurtnic pospolitych. Mrówki opiekują się koloniami mszyc na roślinach, i odstraszają lub zabijają ich naturalnych wrogów (np. biedronki, larwy sieciarek i bzygów). Jedna kolonia może w ciągu sezonu pozyskać ponad litr słodkiej wydzieliny. Wędrując w górę po łodygach roślin, mrówki zazwyczaj wybierają te, po których jest im najwygodniej iść, unikając powierzchni pokrytych woskiem czy długimi włoskami.

Rozród

Rójka hurtnicy pospolity ma miejsce w lecie – od czerwca do sierpnia. W jednym miejscu mogą nagle pojawić się tysiące uskrzydlonych królowych. Królowa zakłada gniazdo samodzielnie (nie współpracuje z innymi królowymi). Gniazdo może znajdować się pod kłodami drzew lub pod kamieniem. Na otwartej przestrzeni (np. trawnika) mogą budować ziemne kopce wystające nad roślinność. Kolonie są średniej wielkości (ok. 10 000 robotnic)

1. AntWiki; "Lasius niger"; https://antwiki.org/wiki/Lasius_niger; 2019-10-18;
  2. Quque M, Benhaim-Delarbre M, Deneubourg J-L et al. (2019); "Division of labour in the black garden ant (Lasius niger) leads to three distinct proteomes"; Journal of Insect Physiology 117: 103907; 2019-09-01;
  3. Krzysztofiak L, Krzysztofiak A; "Mrówki środowisk leśnych Polski - przewodnik terenowy"; Stowarzyszenie Człowiek i Przyroda, Suwałki 2006: URL: https://czlowiekiprzyroda.eu/wp-content/uploads/2017/07/34.pdf; 2006-06-01;
  4. Gorb SN, Gorb EV (2019); "Frequency of plant visits by the generalist ant Lasius niger depends on the surface microstructure of plant stems"; Arthropod-Plant Interactions 13(2): 311-320; 2019-04-01;
  5. Konorov EA, Nikitn MA, Mikhailov KV, Lysenkov SN et al. (2017); "Genomic exaptation enables Lasius niger adaptation to urban environments"; BMC Evolutionary Biology 17: 39. URL:https://bmcevolbiol.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12862-016-0867-x; 2017-02-07;
4.9/5 - (12 votes)