Ibis siwopióry (Threskiornis melanocephalus)

Ibis siwopióry, fot. shutterstock
Ibis siwopióry to duży ptak brodzący z rodziny ibisowatych, występujący w południowej i wschodniej Azji. Podobnie jak większość dużych ptaków związanych z siedliskami podmokłymi w Azji, jego liczebność spada, choć w umiarkowanym tempie. Szybki rozwój ekonomiczny tej części świata wywiera negatywny wpływ na siedliska podmokłe (tak jak w przeszłości w Europie czy Ameryce Północnej). Ibis siwopióry jest w stanie częściowo przystosować się do obecności człowieka - korzysta z siedlisk przekształconych, takich jak pola ryżowe. W ogólnym rozrachunku jednak presja wywierana przez ludzi - osuszanie obszarów podmokłych i przekształcanie ich w pola uprawne, zanieczyszczenia, polowania i kłusownictwo, niszczenie kolonii lęgowych, wybieranie jaj i piskląt - powoduje stopniowe zmniejszanie się liczebności i areału ibisa siwopiórego. Lokalnie może być dość liczny (np. w południowych Indiach), w innych miejscach gwałtownie zanika (Indonezja: Sumatra, Chiny: Mandżuria). Łączna populacja światowa nie przekracza 20 tysięcy osobników. W Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych ibis siwopióry ma status bliski zagrożenia (NT).

Ibis siwopióry to duży, jasny ptak brodzący (65-75 cm długości ciała, 130 cm rozpiętości skrzydeł). Pióra na ciele białe poza bardzo małym obszarem czerni na końcówkach lotek I rzędu. Górna część szyi oraz głowa nagie, skóra czarna. Nogi czarne. Dziób długi i zakrzywiony w dół. Wyglądem przypomina ibisa czconego (Threskiornis aethiopicus). Ozdobne pióra barkówek, u siedzącego osobnika przykrywające tył skrzydeł i ogon, u ibisa siwopiórego są szare (u ibisa czczonego są czarne).
Czy wiesz, że...W południowej i wschodniej Azji ibis siwopióry to jedyny gatunek ibisa z białym ciałem i ciemną głową.

Obszar występowania ibisa siwopiórego w Azji jest podzielony na 3 populacje: południowoazjatycką (od Indii po Birmę; ok. 10 000 ptaków), południowo-wschodnioazjatycką (Półwysep Malajski i Indonezja; ok. 10 000 ptaków) i wschodnioazjatycką (Chiny: Mandżuria; ok. 100 ptaków). Zasięg i liczebność wszystkich tych populacji zmniejszyły się znacznie w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat (ibis siwopióry przestał się rozmnażać m.in. w Tajlandii i kontynentalnej Malezji).

Ibis siwopióry występuje na bagnach i mokradłach, wzdłuż wybrzeży morskich na plażach, solniskach i w namorzynach, wzdłuż brzegów rzek - wszędzie tam, gdzie znajdują się siedliska podmokłe. Miejscami może być liczny w krajobrazie rolniczym, np. na polach ryżowych czy wzdłuż otwartych kanałów ściekowych. Tam, gdzie występuje, przebywa przez cały rok, w razie złych warunków pogodowych (np. susza) może koczować w poszukiwaniu alternatywnych siedlisk.

Ibis siwopióry rozmnaża się w koloniach (czaplińcach) - liczne gniazda są zlokalizowane w pobliżu siebie, na drzewach rosnących w sąsiedztwie atrakcyjnych dla ptaków terenów podmokłych. Kolonie w Indiach są często zlokalizowane w pobliżu osiedli ludzkich (zmniejsza to ryzyko drapieżnictwa na pisklętach, ale zarazem czyni ibisy siwopióre bardziej narażonymi na kłusownictwo). Jeśli w kolonii poza ibisami siwopiórymi gniazdują też inne ptaki brodzące (np. czapelki złotawe), to ibisy unikają sąsiedztwa innych gatunków i gniazdują w centrum kolonii, tuż obok siebie. Gniazdo jest platformą z gałązek, wyłożoną trawami i miękkimi łodygami, zlokalizowaną w koronie drzewa. Często wykorzystywane są drzewa z cierniami, co zmniejsza zagrożenie ze strony drapieżników naziemnych (np. węży).

Ibis siwopióry jest oportunista pokarmowym, żywi się wszelkiego rodzaju drobnymi zwierzętami znajdowanymi w siedliskach podmokłych: żabami, kijankami, owadami, skorupiakami, pierścienicami, a także żywymi i martwymi rybami. Może także poszukiwać pokarmu na śmietniskach.
Ibis siwopióry, fot. shutterstock Ibis siwopióry, fot. shutterstock