Jemiołuszka cedrowa (Bombycilla cedrorum)

Źródło: Corel Stock Photo
Upierzenie barwy jemiołuszki cedrowej jest rudo-oliwkowej zdobione barwnymi akcentami. Na głowie - od dzioba aż na kark biegnie pas czarnych piór, gdzieniegdzie podkreślonych subtelną białą linią. Na skrzydłach wyraźne drobne czerwone akcenty. Na krańcu ogona - żółty lub pomarańczowy pas - w zależności od składu bazy pokarmowej. Brzuch jest żółtej barwy. Głowę zdobi niepokaźny czubek. Dziób jest czarny. Tęczówki są ciemnej barwy.
  2. Środowisko życia

Jemiołuszka cedrowa zamieszkuje Amerykę Północną (z wyjątkiem jej północnych krańców). Populacje zamieszkujące północną część zasięgu wędrują na zimę na południe. Ptaki z centralnych części kontynentu zwykle nie migrują. Zimujące jemiołuszki cedrowej można spotkać aż w Ameryce Środkowej oraz pobliskich wyspach m.in. na Kubie.
Czy wiesz, że...Jemiołuszki cedrowe, odżywiające się niemal wyłącznie owocami, oraz inne roślinożerne ptaki stanowią interesujący obiekt badań dla biologów ewolucyjnych. Wiadomo, że lot wymaga niezwykle dużych nakładów energii (w praktyce – wysokowęglanowego pożywienia) użytkowanej głównie na pracę mięśni. Pokarm roślinny jest pod tym względem mniej wartościowy (w porównaniu z tłustymi gąsienicami) i w dodatku wymaga długiego trawienia (zalega długi czas w przewodzie pokarmowym). Okazuje się jednak, że owocożerne ptaki poradziły sobie z tym problemem nadzwyczaj dobrze, każdy na swój sposób. Jedne, tak jak jemiołuszka, potrafią poddać owoce niezwykle szybkiej "obróbce" wydając pestki wkrótce po połknięciu owocu. Inne pracowicie "drylują" owoce przed połknięciem, jeszcze inne zwracają połknięte pestki. Dzięki temu, ciężkie nasiona nie zalegają w przewodzie pokarmowym, który może przyjąć większą ilość odżywczego owocowego miąższu.

Środowisko życia

Jemiołuszka cedrowa zamieszkują zalesione tereny. Przebywają na skrajach lasów, ale również w niewielkich zagajnikach, w parkach i ogrodach. Zwłaszcza zimą łatwo je spotkać wśród miejskiej zieleni. Ptaki te tworzą stada.

Gniazdo jemiołuszek cedrowych znajduje się wysoko na drzewie (liściastym bądź iglastym) na jednej z jego gałęzi. Para wspólnie konstruuje gniazdo z miękkich szczątków roślin. Samica składa zwykle około czterech jaj i sama je wysiaduje. Potomstwem opiekują się oboje rodzice.

Jemiołuszka cedrowa żywi się niemal wyłącznie owocami. Może uzupełniać swą dietę w owady. Stanowią one początkowo jedyny pokarm młodych piskląt.
Jemiołuszka cedrowa, Bombycilla cedrorum, Cedar Waxwing Źródło: Corel Stock Photo