Jerzyk (Apus apus)

Nazywany/a też: jerzyk zwyczajny

Jerzyk jest ptakiem o smukłej sylwetce. Często mylony jest z jaskółką, ale jest od niej większy i cięższy. Ma tez zupełnie inny głos − tam gdzie pojawiają się jerzyki słychać wysokie „sriiiiiii, sriiiiiiiii”. Jerzyk ma wąskie, lecz bardzo długie skrzydła i krótki, rozwidlony ogon. Powierzchnia jego ciała ma czarny kolor, wyłączając jedynie jego jasny podbródek. Nie ma różnicy w wyglądzie między samcem i samicą, natomiast osobniki młode odróżnia od dorosłych jasne czoło i końce piór. Długość ciała tego niezwykle zwinnego ptaka wynosi ok. 17 cm, masa ciała 36 – 52 g, zaś rozpiętość skrzydeł od 40 do 45 cm.

Jerzyk zamieszkuje całą Europę oraz Afrykę Północną. W Polsce jest on ptakiem powszechnym i występującym także w miastach. Jerzyk to ptak wędrowny, zatem gdy nadchodzi koniec sierpnia, wyrusza on w kierunku Afryki na tereny położone na południe od Sahary. Powraca na tereny lęgowe do Europy wiosną, najczęściej w połowie maja.
Czy wiesz, że...Jerzyk może wznieść się na wysokość nawet 3000 m. Uważa się, że jest to jeden z najszybciej latających ptaków na świecie. Poza tym, dzięki specyficznej budowie jego dosyć krótkich nóg, jerzyk jest bardziej przystosowany do chwytania się nimi pionowych, chropowatych powierzchni, natomiast prawie nigdy nie porusza się po powierzchni poziomej.

Jerzyk większość swojego życia spędza na dużych wysokościach. Jego obecność dawniej związana była z występowaniem górskich urwisk oraz ich skalnych szczelin. W dzisiejszych czasach ptak ten żyje również w mieście, gdzie gnieździ się w szczelinach wysokich budowli. Jego gniazdo uwite jest z roślin, piór, a także lekkich materiałów wytworzonych przez człowieka, np. papieru. Większość czynności życiowych jerzyk wykonuje przebywając w powietrzu.

Okres lęgowy jerzyka rozpoczyna się od połowy maja. Wtedy to samica składa 2 lub 3 jaja, które wspólnie z samcem wysiaduje przez niemal 20 dni. Pisklęta pozostają w gnieździe stosunkowo długo, bo prawie 2 miesiące. Choć po tym czasie młody jerzyk jest już całkowicie samodzielny, to dojrzałość płciową osiąga on w wieku 3 lat. Stwierdzono, że na wolności jerzyk może dożyć nawet 21 lat.

Pożywieniem jerzyka są owady i pajęczaki. Ptak chwyta je w locie, podczas żerowania na dużych wysokościach, a także nad zbiornikami wodnymi. Obfitość pożywienia zależy przede wszystkim od warunków atmosferycznychdeszczowa i zimna pogoda oznacza dla jerzyka czas głodu.
Młody jerzyk, By Klaus Roggel, Berlin (Own work) [CC BY-SA 3.0], via Wikimedia Commons Młody jerzyk, By Klaus Roggel, Berlin (Own work) [CC BY-SA 3.0], via Wikimedia Commons