Kanguroszczur myszaty (Potorous tridactylus)

Nazywany/a też: kanguroszczur właściwy, poturu

Kanguroszczur myszaty, fot. shutterstock
Kanguroszczur myszaty należy do rodziny kanguroszczurowate (Potoroidae). Ubarwienie grzbietu jest brunatne lub szarawe. Spód ciała jest jaśniejszy. Pysk jest wydłużony. Ogon jest częściowo chwytny, jego końcówka jest biała. Kończyny są dosyć krótkie, tylne są dłuższe od przednich.

Kangoszczur myszaty występuje w południowo-wschodniej Australii, na wyspach w cieśninie Bassa i na Tasmanii. Na obszarze Australii kontynentalnej zasięg jego występowania jest nieciągły. Rozciąga się od styku Australii Południowej i Wiktorii na krańcach południowych, przez wschodnią Nową Południową Walię po południowo-wschodnie Queensland.
Czy wiesz, że...Kangoszczury zjadając owocniki podziemnych grzybów, które są podstawą diety tych ssaków, rozsiewają ich zarodniki.

Kanguroszczur myszaty zamieszkuje bardzo różnorodne siedliska. Występuje głównie na obszarach porośniętych gęstą niską roślinnością - mogą to być wrzosowiska, gęste zarośla i lasy tropikalne z bujnym podszytem. Preferuje mozaikę różnorodnych środowisk. Unika miejsc bardzo suchych. Spotykany zwykle do około 250 m n.p.m. Buduje gniazda z liści lub zajmuje nory innych zwierząt. Kanguroszczur myszaty prowadzi nocny, samotny tryb życia. Porusza się na czterech łapach lub skacząc na tylnych. Jego liczebność spada. Jest gatunkiem bliskim zagrożenia (kategoria NT na liście IUCN).

Kanguroszczur myszaty jest wszystkożerny. W jego diecie znaleźć można korzenie, trawy, zioła, owoce oraz grzyby. Swoją dietę uzupełnia bezkręgowcami (owadami i ich larwami). Pokarmu szuka kopiąc w ziemi.

Kanguroszczur myszaty przystępuje do rozrodu przez cały rok. Może mieć dwa mioty w roku. Samica rodzi jedno młode. Ciąża trwa około 38 dni. Młode rozwija się przez 120-130 dni w torbie lęgowej. Dojrzałość płciową osiąga w pierwszym roku życia. Kangoszczur myszaty żyje do 7 lat.
Kanguroszczur myszaty, fot. shutterstock Kanguroszczur myszaty, fot. shutterstock