Kobuz (Falco subbuteo)

Nazywany/a też: sokolik drzewiec, sokół kobuz, sokół leśny

Ptak wielkości gołębia miejskiego. W kraju nieliczny wędrowny, gatunek lęgowy. Zwinny w locie. Ma status zagrożenia najmniejszej troski (kategoria LC na liście IUCN).

Dziób szary z żółtą woskówką, z tępym zębem. Obrączka oczna żółta. Brew wąska, jasna. Policzki i gardło białe. Ciemię, potylica, szeroki pasek oczny i wąs ciemne. Wierzch szaroczarny. Spód grubo, ciemno kreskowany. Skrzydła długie i spiczaste. Spód skrzydeł prążkowany. Ogon ścięty, niezbyt długi. Nogawice i podbrzusze rdzawoczerwone. Czarne pazury. Dymorfizm płciowy nie jest dobrze zaznaczony, samice są nieco większe i cięższe od samców. Osobniki młodociane rozróżniane po szarym dziobie, jaśniejszym czole, płowych policzkach, jaśniejszych zakończeniach piór na wierzchu, żółto płowym spodzie oraz po jaśniejszych nogawicach i podbrzuszu.
Czy wiesz, że...Wypluwki kobuza są luźne, zaokrąglone i składają się w głównej mierze z owadzich pancerzy.

Zamieszkuje niemal całą Eurazję za wyjątkiem Irlandii, północnej Wielkiej Brytanii, zachodniej części Półwyspu Skandynawskiego, południowej Azji, Niziny Turańskiej (na wschód od Morza Kaspijskiego) oraz obszarów pustynnych Himalajów, Tybetu i Gobi. Na północy granicę jego zasięgu wyznacza koło podbiegunowe. Miejscami, na skrajach południowych obszaru występowania, jest osiadły lub koczujący. Pozostałe populacje kobuza migrują na zimowiska na obszar Afryki za wyjątkiem Sahary, Kalahari i lasów tropikalnych Konga.

Zamieszkuje tereny z pojedynczymi drzewami, zadrzewienia, otwarte obszary zalesione, obrzeża lasów jak również na obszary rolnicze oraz sawanny.

Gnieździ się na drzewie, w gniazdach innych ptaków krukowatych lub wiewiórek. Samica składa 3-4 jaja. Czas wysiadywania (przez samicę) wynosi około miesiąca. W tym czasie samiec dostarcza jej pożywienie. Pisklętami zajmują się oboje rodzice. Młode po miesiącu od wyklucia opuszczają gniazdo i są jeszcze dokarmiane przez rodziców. Dojrzałość płciową osiąga w drugim roku życia.

Ptak drapieżny żywiący się owadami (ważkami, chrząszczami, motylami), jak też innymi ptakami (jaskółkami). Pokarm chwyta w locie.
Kobuz w czasie odpoczynku, By Lilly M (Own work) [GFDL or CC BY-SA 3.0], via Wikimedia Commons Kobuz w czasie odpoczynku, By Lilly M (Own work) [GFDL or CC BY-SA 3.0], via Wikimedia Commons