Kowal bezskrzydły (Pyrrhocoris apterus)

Nazywany/a też: kowal dwuplamek, tramwajarz

By André Karwath aka Aka [CC BY-SA 2.5 ], from Wikimedia Commons
Kowal bezskrzydły jest pospolity niemal w całej Europie i północnej Azji. Sporadycznie notowany w Ameryce Północnej.

Kowal bezskrzydły należy do rzędu pluskwiaki (Hemiptera). Jest to rozpoznawalny owad. Jego ciało jest owalne, spłaszczone grzbietobrzusznie. Głowa czarna. Narząd gębowy typu kłująco-ssącego. Czułki są czarne, stosunkowo długie i dobrze rozwinięte. Występują oczy złożone. Przyoczek brak. Barwa grzbietowej części ciała czerwona w czarne plamy. Odwłok czarny, z czerwoną listwą brzeżną. Odnóża czarne. Stopy trzy członowe, wyposażone w przylgi. Larwy są podobne do postaci dorosłych, mają czerwony odwłok a zaczątki skrzydeł są czarne. Gatunkiem podobnym do kowala bezskrzydłego jest glinik lulkarz (Corizus hyoscyami).
Czy wiesz, że...U kowala bezskrzydłego występuje zjawisko polimorfizmu, uwidaczniające się w obecności u części osobników przednich i tylnych skrzydeł, bądź o tylnych skrzydłach uwstecznionych.

Kowal bezskrzydły zamieszkuje powierzchnię pni drzew i krzewów żywicielskich oraz pobliską glebę i ściółkę. W Europie najczęściej znajdowany jest na lipach - drobnolistnej i szerokolistnej, robinii akacjowej oraz roślinach z rodziny ślazowatych (malwowatych). Występuje w dużych skupiskach. Jest wszystkożerny. Żywi się nasionami, owocami i innymi rozkładającymi się tkankami roślinnymi, które wysysa. Ponadto w jego diecie znaleźć można bezkręgowce (martwe owady oraz ich jaja, mięczaki, pierścienice). Do rozrodu przystępuje w kwietniu i maju. W ciągu roku występuje kilka pokoleń. Przechodzi przeobrażenie niezupełne. W takcie długiej (trwającej nawet do 7 dni) kopulacji samiec łączy się z samicą odwłokami. Samica składa jaja w szczelinach kory, do ziemi, pod mchem i liśćmi. Larwy wylęgają się w czerwcu, kolejne pokolenie pojawia się w sierpniu. Zimują postacie dorosłe. Na wiosnę, po przezimowaniu pojawiają się owady doskonałe. Kowal bezskrzydły żyje do dwóch lat. Jest gatunkiem wykorzystywanym do badań laboratoryjnych.
Kowal bezskrzydły By André Karwath aka Aka [CC BY-SA 2.5 ], from Wikimedia Commons