Kraśnik goryszowiec (Zygaena ephialtes)

Nazywany/a też: kraśnik zmienny

Kraśnik goryszowiec jest gatunkiem palearktycznym. Spotykany na znacznym obszarze Eurazji. W Europie nie obserwuje się go na Wyspach Brytyjskich i w Skandynawii.

Kraśnik goryszowiec jest motylem z rodziny kraśnikowate (Zygaenidae). Posiada jaskrawe ubarwienie. Skrzydła są wąskie, czarne, z niebieskogranatowym połyskiem. Skrzydła w spoczynku są złożone dachówkowato. Na skrzydłach występuje sześć czerwonych, żółtych lub białych plamek. U części osobników szósta plama nie występuje. Tylne skrzydła są czarne, czerwone lub żółte. Głowa wyposażona jest w czułki, oczy złożone, przyoczka oraz w aparat gębowy ssący. Czułki są wydłużone, z białym zakończeniem. Głowa, tułów oraz odwłok są ciemne. Na tułowiu znajduje się czerwona lub żółta obrączka. Odwłok jest walcowaty. Ciało gąsienic jest krępe, żółte w czarne plamki, szesnastonogie, pokryte włoskami. Poczwarki są brązowe. Ubarwienie obu płci jest podobne. Samice są nieco większe od samców. Gatunkami podobnymi są między innymi kraśnik sześcioplamek (Zygaena filipendulae) oraz oblaczek granatek (Amata phegea).
Czy wiesz, że...Gąsienice kraśnika goryszowca odstraszają potencjalnych drapieżników cuchnącą wydzieliną. Podobne do kraśnika obloczki granatki upodabnia się do pierwszego gatunku, posiadającego mechanizm obronny w postaci trujących związków cyjanowych. (jest to przykład mimikry müllerowskiej).

Kraśnik goryszowiec lata od czerwca do sierpnia. Motyle żywią się nektarem. Gąsienice żerują na cieciorce pstrej, a także na koniczynie oraz komonicy. Kraśnik goryszowiec jest gatunkiem ciepłolubnym. Prowadzi dzienny tryb życia. Jego lot jest ociężały. Zamieszkuje suche i dobrze nasłonecznione murawy kserotermiczne, suche łąki, przydroża, nasypy kolejowe i świetliste lasy. Samice składają jaja na roślinności żywicielskiej. Jaja są bladożółte. Kraśnik goryszowiec zimuje jako gąsienica, kończąc rozwój w kolejnym roku