Manat rzeczny (Trichechus inunguis)

Manat rzeczny należy do rodziny manatowate (Trichechidae). Jest jednym z trzech gatunków manatów. Głowa jest słabo wyodrębniona, wyposażona w parę małych oczy. Na wargach znajdują się grube włosy. Ciało jest krępe, cylindryczne. Na ciele występują krótkie, rzadkie włosy. Skóra jest gładka. Barwa ciała szarawa do czarnej. Na klatce piersiowej i brzuchu może występować biała lub różowawa łata. Kończyny przednie przekształcone w płetwy. Kończyny tylne są zredukowane. Płetwa ogonowa zaokrąglona. Gatunkami podobnymi są manat karaibski raz manat afrykański.

Manat rzeczny występuje w Amazonce w Ameryce Południowej; głównie na obszarze Brazylii, północnego Peru, wschodniego Ekwadoru i południowej Kolumbii.
Czy wiesz, że...Manat rzeczny jest najmniejszy i najsmuklejszy spośród trzech gatunków manatów.

Manat rzeczny jest endemitem basenu Amazonki. Spotykany jest w niemal całym dorzeczu. Preferuje głównie leśne rozlewiska, miejsca o spokojnym nurcie i zbiorniki wodne. Unika bystrych odcinków rzeki. Spotykany jest maksymalnie do 300 m n.p.m. Manaty rzeczne odbywają sezonowe wędrówki związane z zalewaniem nowych obszarów w porze deszczowej. Manat rzeczny prowadzi wodny tryb życia. Jest aktywny zarówno w dzień jak i w nocy. Żyje w pojedynczo lub w grupach (do 8 osób). Jego liczebność maleje. Na liście IUCN jest gatunkiem narażonym na wyginięcie (kategoria VU). Wpisana jest do konwencji CITES (załącznik I). Do zagrożeń zaliczyć można kłusownictwo (zabijany dla mięsa i skóry) oraz utrata siedlisk.

Manat rzeczny jest roślinożerny. Dziennie zjada ilość roślinność odpowiadającą 15 procentom swojej masy.

Manat rzeczny przystępuje do rozrodu raz w roku, ze szczytem od lutego do maja. Odstęp między ciążami wynosi 2-3 lata. Ciąża trwa 10-12 miesięcy. Samica rodzi jedno młode. Młode po urodzeniu mierzy około 90 cm i waży 10-15 kg. Młode pozostaje przy samicy do 18 miesięcy. Dojrzałość płciową osiąga w trzecim roku życia, do rozrodu przystępuje w wieku 6-10 lat. Żyje do 25-30 lat.

1. “http://www.fao.org”; data dostępu: 2019-06-09