Ocelot tygrysi (Leopardus tigrinus)

Nazywany/a też: kot tygrysi, oncilla

Ocelot tygrysi, fot. shutterstock
Ocelot tygrysi należy do rodziny kotowate (Felidae). Jest stosunkowo małym dzikim kotem. Reprezentowany jest przez trzy podgatunki. Ubarwienie ciała jest jasnobrązowe, w ciemnobrązowe lub czarne plamy. Spód ciała jasny, z ciemnymi plamami. Futro jest krótkie i grube. Oczy są duże. Uszy są zaokrąglone. Tył uszu czarny, z białą plamą. Pysk jest wąski. Ogon posiada od 7 do 13 pierścieni i czarną końcówkę. Samce są nieco większe od samic. Gatunkiem podobnym jest ocelot nadrzewny (Leopardus wiedii).

Ocelot tygrysi występuje w Ameryce Południowej i Środkowej. Zamieszkuje duży obszar od środkowej Brazylii i Boliwii na południu po Kostarykę na północy. Dokładny zasięg występowania tego gatunku nie jest znany, prawdopodobnie ma charakter nieciągły.
Czy wiesz, że...Ocelot tygrysi może krzyżować się z ocelotem argentyńskim (Leopardus geoffroyi).

Ne są znane dokładne preferencje siedliskowe ocelota tygrysiego. Gatunek ten notowany jest głównie w tropikalnych lasach górskich, rzadziej nizinnych. Preferuje gęste lasy pierwotne. Sporadycznie obserwowany jest w pobliżu ludzkich siedzib. Prowadzi samotny, zwykle nocny tryb życia. W niektórych obszarach występowania aktywny jest również w ciągu dnia. Jego liczebność maleje. Na liście IUCN jest gatunkiem narażonym na wyginięcie (kategoria VU). Wpisany do konwencji CITES (załącznik I). Zabijany jest dla futra. Zagraża mu również utrata siedlisk.

Ocelot tygrysi jest mięsożerny. W głównej mierze żywi się zwierzętami kręgowymi (ssakami, gadami, ptakami), ponadto swoją dietę uzupełnia o bezkręgowce (owady).

Ocelot tygrysi przystępuje do rozrodu przez cały rok. Młode przychodzą na świat od lutego do sierpnia. Ciąża trwa 76 dni. Samica rodzi 1-3 młodych. Kocięta po urodzeniu ważą 92-134 g. Młode karmione są mlekiem do 3 miesiąca. Dojrzałość płciową osiąga w drugim roku życia. Na wolności żyje do 11 lat.

1. “http://www.catsg.org”; data dostępu: 2020-07-27