Raniuszek (Aegithalos caudatus)

4. Lęgi
  5. Pokarm
  6. Systematyka
  7. Galeria zdjęć
Kiedy widzi się raniuszka huśtającego na końcach gałązek trudno uwierzyć, że to prawdziwy ptak, a nie ozdoba wykonana z piórek. Przypomina malutką kulkę puchu zaopatrzoną w cienki, długi ogonek.

Ptak ten charakteryzuje się krępą sylwetką, okrągłą głową, bardzo długim, cienkim ogonem i delikatnym, krótkim dziobem. Samiec i samica ubarwione jednakowo - szyja i spód ciała białe, boki i brzuch z różowym nalotem, wierzch ciała czarno-brązowy, ogon czarny z białymi skrajnymi sterówkami. Upierzenie głowy różne, w zależności od podgatunku - u A.c. caudatus całkowicie białe, u A.c. europaeus z czarną brwią przechodzącą w plamę na karku.

Raniuszek zamieszkuje niezbyt zwarte lasy i bory wszelkich typów, a szczególnie ich skraje. Na ogół omija zadrzewienia miejskie.

• Na gniazdo raniuszka składa się ponad 2000 elementów splecionych w mocną, filcową budowlę, która nieraz musi utrzymać ciężar 12 piskląt;
  • Ogon samicy po okresie  wysiadywania jest wyraźnie „pognieciony”, ponieważ nie mieści się w gnieździe;

Areał lęgowy obejmuje całą Europę, środkową i wschodnią Azję i Bliski Wschód. Jest to gatunek częściowo osiadły, częściowo wędrowny. Populacje północne zimują w bardziej południowych częściach areału, do Polski trafiają zimą wschodnie populacje, czasem w formie nalotu inwazyjnego. W Polsce podgatunek A.c. caudatus występuje w całym kraju jako gatunek lęgowy nieliczny lub średnio liczny, w zachodniej części kraju sporadycznie lęgnie się gatunek A.c. europaeus.

Raniuszek lokuje gniazdo na bardzo różnych wysokościach, od kilkunastu centymetrów do 30 metrów. Może się ono znajdować w rozwidleniu gałęzi drzewa iglastego lub liściastego, a także w krzakach jałowca. Ma kształt jajowaty, z otworem z boku. Budulec stanowią włókna roślinne, mech i porosty, które doskonale maskują gniazdo od zewnątrz. Wyściółka składa się z dużej ilości piórek. Budowanie gniazda zajmuje parze ok. 2 tygodni. W zniesieniu jest 8-12 białych, czerwono nakrapianych jaj. Pisklęta wykluwają się po 12 dniach, a gniazdo opuszczają po 15-20. Jest ono wtedy już zupełnie zniszczone. Rodzina przebywa razem (często łącząc się z innymi) aż do następnej wiosny. Raniuszek wyprowadza 2 lęgi w roku, od początku kwietnia do czerwca.

Pożywienie raniuszka stanowią pająki oraz owady i ich jaja zbierane z igieł, pączków i gałązek.
Raniuszek, Aegithalos caudatus, Long-tailed Tit Fot. Marek Szczepanek