Reticulitermes flavipes (Reticulitermes flavipes)

Ciało wydłużone, białawe. Głowa brązowawa. Narząd gębowy typu gryzącego. Czułki nitkowate. Tułów składa się z 10 segmentów. Termity cechuje polimorfizm związany z funkcją pełnioną w gnieździe. Występują formy nieuskrzydlone: robotnice (kremowobiałe, najmniejsze, z nieczynnymi gruczołami płciowymi), żołnierze (nieco większe od robotnic, o dużej żółtobrązowej głowie) oraz uskrzydlone królowe (największe, z oczami złożonymi).
  3. Rozród

Naturalnie występuje w południowo-wschodnich Stanach Zjednoczonych i północnym Meksyku. Przypadkowo został zawleczony między innymi do Francji i Australii. Termity z gatunku R. flavipes zamieszkuje szczeliny w pniach drzew, i przestrzenie wokół korzeni w glebie. Do życia potrzebują odpowiedniej wilgotności, którą utrzymują na optymalnym poziomie dzięki kontaktowi tuneli z glebą. Przystosowały się także do zakładania koloni w ścianach drewnianych budynków, powodując duże szkody w konstrukcji.
Czy wiesz, że...Termity mogą przyczyniać się do poważnych uszkodzeń konstrukcji budynków.

Owad roślinożerny, żywiący się drewnem. Trawi tylko część spożytej celulozy, reszta jest rozkładane przez mikroorganizmy żyjące w jego jelitach. Odżywianie larw wpływa na ich ostateczne ukształtowanie. Larwy które karmione są pokarmem bogatym w białko, staną się żołnierzami, te które dostaną pokarm wzbogacony o wydzielinę gruczołów głowowych staną się osobnikami płciowymi.

Rozród

Owad społeczny, żyjący w gniazdach do kilku milionów osobników. Wyróżnić można trzy kasty: królową oraz króla (osobniki płciowe pełniące funkcje rozrodcze), robotnice (których zadaniem jest rozbudowa gniazda, karmienie całej koloni i zdobywanie pokarmu) oraz żołnierze (chroniący gniazda). Gniazdo budowane jest z przetrawionych części roślin, gleby oraz kału termitów, w ziemi, w drzewach oraz w drewnianych budowlach. Składają się z sieci komór. Gdy wystąpią odpowiednie warunki następuje rójka, która zapoczątkowuje powstanie nowego gniazda. Po locie pary płciowe tracą skrzydła, łączą się w pary i poszukują nowego miejsca na gniazdo. Gdy odnajdą miejsce, samica składa jaja, z których wylęgną się robotnice i żołnierze. Królowa w przeciągu całego życia składa kilka milionów jaj. Rozwój larwalny trwa od kilku miesięcy do kilku lat. Przechodzi przeobrażenie niezupełne.
United States Department of Agriculture United States Department of Agriculture