RUSAŁKA DRZEWOSZEK. Owad. Zwierzę - rusałka drzewoszek
Ekologia.pl Wiedza Atlas zwierząt Stawonogi Owady Motyle Rusałkowate Nymphalis Rusałka drzewoszek
Indeks nazw
Szukaj lub wybierz według alfabetu
A B C D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Rusałka drzewoszek (Nymphalis xanthomelas)

Rusałka drzewoszek, fot. shutterstock
Spis treści
Biologia

Rusałka drzewoszek jest stosunkowo mało znanym i często przeoczanym przez obserwatorów gatunkiem motyla dziennego, przede wszystkim z powodu swojego bliźniaczego podobieństwa do innego, znacznie pospolitszego gatunku – rusałki wierzbowiec. Oba te gatunki przypominają nieco trzeci, jeszcze liczniejszy, tj. rusałkę pokrzywnik. W przeciwieństwie do pospolitszych gatunków, rusałka drzewoszek jest związana ze stosunkowo mało przekształconymi przez człowieka siedliskami – przede wszystkim zaroślami wierzbowymi wzdłuż rzek. Przez centralną Polskę przebiega zachodnia granica zwartego zasięgu rusałki drzewoszek – dalej na wschód jest gatunkiem bardziej rozpowszechnionym. We wschodniej Europie liczebność rusałki drzewoszek – podobnie jak wielu innych motyli dziennych – silnie spadła począwszy od lat 80. XX wieku.

Rusałka drzewoszek bardzo przypomina pospolitszą rusałkę wierzbowiec – oba te gatunki rusałek mają tło skrzydeł w kolorze zbliżonym do pomarańczowego, z widocznymi czarnymi plamami, oraz czarną obwódką tylnego skrzydła z niebieskimi plamkami. Cechy diagnostyczne umożliwiające odróżnienie rusałki drzewoszek od rusałki wierzbowiec są subtelne i wymagają dokładnego obejrzenia motyla (lub dobrej jakości zdjęć); najbardziej charakterystyczną cechą są bardzo jasne, żółte lub siwe odnóża rusałki drzewoszek (w przeciwieństwie do bardzo ciemnych u rusałki wierzbowiec). Gąsienice rusałki drzewoszek są pokryte rozgałęzionymi, czarnymi kolcami (jasnobrunatnymi u rusałki wierzbowiec), a wzdłuż grzbietu przebiega biało obrzeżona, czarna linia (brązowo obrzeżona u rusałki wierzbowiec).

Rusałka drzewoszek występuje w Europie Wschodniej w strefie lasów liściastych aż po Ural i Syberię, a także w Himalajach i wschodniej Azji (Chiny, Japonia). Siedliskiem rusałki drzewoszek są przede wszystkim miejsca, gdzie rosną rośliny żywicielskie jej gąsienic, czyli różne gatunki wierzb – skraje lasów, doliny większych i mniejszych cieków wodnych, zarośla wierzbowe wśród łąk.

Dorosłe osobniki (imago) rusałki drzewoszek spijają sok wyciekający z pni drzew oraz gnijących owoców, w mniejszym stopniu żywią się nektarem kwiatów. Gąsienice rusałki drzewoszek żywią się liśćmi różnych gatunków wierzb.

Rozród

W ciągu roku występuje jedno pokolenie – motyle rusałki drzewoszek opuszczają poczwarki pod koniec czerwca, są aktywne do jesieni, przezimowują w ukryciu i pojawiają się kolejnego roku na wiosnę – najstarsze osobniki giną na przełomie wiosny i lata. Wczesną wiosną samica składa do 150 jaj na roślinie żywicielskiej (wierzba). Gąsienice trzymają się początkowo w grupach, krótko przed przekształceniem się w poczwarki rozchodzą się, a nawet opuszczają roślinę żywicielską. Rozwój w fazie poczwarki trwa 2-3 tygodnie.

1. Jonko, K (2020); "Lepidoptera mundi: Nymphalis (Nymphalis) xanthomelas."; https://lepidoptera.eu/species/93; 2020-11-21;
  2. BioMap Diversity - Mapa Bioróżnorodności Polski; "Gatunek: Nymphalis xanthomelas (Esper, 1781)"; https://baza.biomap.pl/pl/taxon/species-nymphalis_xanthomelas/default; 2020-11-20;
  3. Senn, P (2015); "Motyle dzienne Gdyni. Atlas rozmieszczenia."; Studio FM, Gdynia. 205 str.; 2015;
  4. Omura H, Honda K (2003); "Feeding responses of adult butterflies, Nymphalis xanthomelas, Kaniska canace and Vanessa indica, to components in tree sap and rotting fruits: synergistic effects of ethanol and acetic acid on sugar responsiveness. Journal of Insect Physiology 49(11): 10"; https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0022191003001860?casa_token=DR_s6CcKvNEAAAAA:MsL9HOKVPKEExq7yNJ2C1Ml7hKe8Vje8D5jT3wnKv7Ar_Nfg3QZpIQcNTTJ_puRdt16rae4Uu98; 2003-11-20;
  5. Manil L, Cuvelier S (2015); "Nymphalis xanthomelas (Esper, 1781)Plutôt migration ponctuelle qu’expansion durable ?Premier bilan un an après !(Lepidoptera : Nymphalidae). Lépidoptères - Revue des Lépidoptéristes de France 24 (61): 69-70"; https://www.lepidofrance.com/wp-content/uploads/2015/08/Lep_RLF_n61_Manil_Cuvelier_N_xanthomelas_final.pdf; 2015-09-20;
  6. Struś K, Malkiewicz A (2016); "Nowe stwierdzenie rusałki drzewoszkaNymphalis xanthomelas (Esper, 1781). Przyroda Sudetów 19:125-130(Lepidoptera: Nymphalidae) w Sudetachpo 90 latach przerwy."; https://www.researchgate.net/profile/Adam_Malkiewicz/publication/306013182_Nowe_stwierdzenie_rusalki_drzewoszka_Nymphalis_xanthomelas_Esper_1781_Lepidoptera_Nymphalidae_w_Sudetach_po_90_latach_przerwy/links/57b4974208ae19a365faedeb/Nowe-stwierdzenie-rusal; 2016;
  7. Butterflies of Bulgaria; "Nymphalis xanthomelas (Esper, [1781])"; butterfliesofbulgaria.com/nymxan.html; 2020-11-21;
4.8/5 - (15 votes)