Stułbia pospolita (Hydra vulgaris)

By Corvana (Own work) [CC BY-SA 3.0 or GFDL], via Wikimedia Commons
Stułbia pospolita jest organizmem kosmopolityczny. Stułbie można spotkać w wodach słodkich na całym świecie.

Stułbia pospolita ma ciało workowate. Ubarwienie ciała brązowawe. W dolnej części ciała znajduje się stopa. Na drugim, wolnym końcu ciała znajduje się otwór gębowy, otoczony czułkami (ramionami). Czułki są rozciągliwe. Na czułkach występują komórki parzydełkowe.
Czy wiesz, że...Stułbia pospolita posiada zdolności regeneracyjne. Dzięki obecności komórek interstycjalnych, które mają charakter komórek embrionalnych. Największą zdolność do regeneracji ma obszar stożka gębowego, najmniejszą dolna część ciała. Jest organizmem modelowym stosowanym w badaniach naukowych.

Stułbia pospolita zamieszkuje wody słodkie. Spotykana jest zarówno w wodach stojących, jak i rzekach. Toleruje wody zeutrofizowane i lekko zasolone. Wrażliwa na obecność metali ciężkich w środowisku. Prowadzi samotny tryb życia. Jest półosiadła, stopą przytwierdza się do podłoża - głównie do roślinności. Jednak za pomocą stopy i czułków może się przemieszczać. Występuje tylko w postaci polipa. Jest organizmem rozdzielnopłciowy lub ma postać hermafrodytyczną. Rozmnażają się bezpłciowo przez paczkowanie. Młody osobnik (w postaci pączka) wyrasta z dolnej części ciała dorosłego osobnika. Z czasem, gdy całkowicie się wykształci odpada i przytwierdza się stopą do podłoża. Przy niekorzystnych warunkach rozmnaża się płciowo. Rozród płciowy zachodzi poprzez wytwarzanie zarówno męskich jak i żeńskich gonad w obrębie jednego organizmu. Zapłodnienie jest wewnętrzne. Zapłodnione jajo (otoczone osłonką chitynową) rozwija się w organizmie macierzystym. Organizm macierzysty umiera i rozpada się, a jaja opadają na dno. Na wiosnę z zapłodnionych jaj powstają młode polipy. Jest drapieżnikiem. Żywi się drobnymi organizmami wodnymi (skorupiakami, pierścienicami, owadami oraz ich larwami), które chwyta za pomocą czułków i wprowadza do jamy gębowej. Ofiary paraliżuje za pomocą parzydełek.
Stułbia pospolita By Corvana (Own work) [CC BY-SA 3.0 or GFDL], via Wikimedia Commons