Świergotek łąkowy (Anthus pratensis)

Ptak z rodziny pliszkowatych. Wielkością ciała dorównuje wróblowi. W kraju jest bardzo licznym, wędrownym (choć część osobników jest osiadła) gatunkiem lęgowym. W zimie towarzyski, tworzy stada. Jest gatunkiem bliskim zagrożenia (kategoria NTna liście IUCN ).

Tęczówka oczna ciemna. Jasna obrączka oczna. Dziób spiczasty, ciemnobrązowy z jaśniejszą nasadą. Brew nieznacznie widoczna. Pasek przyżuchwowy wąski. Gardło jasne, z ciemnym paskiem podbródkowym. Na ciemieniu ciemne paski. Ubarwienie ciała w brązowo-płowej kolorystyce. Wierzch kreskowany. Smukła sylwetka. Pierś i spód ciemno kreskowane. Boki ciała żółtawe. Długi, ciemnobrązowy ogon. Nogi różowawe. Długi tylny pazur. Brak dymorfizmu płciowego. U osobników młodocianych kreskowanie spodu sięga tylko do okolic piersi.
Czy wiesz, że...W ostatnich latach odnotowuje się spadek wielkości populacji świergotka spowodowany intensyfikacją rolnictwa.

Świergotki łąkowe zamieszkują Europę, od zachodnich wybrzeży, przez centrum i północ kontynentu, po Ural oraz Islandię. Część osobników jest osiadła - głównie zamieszkujące zachodnią Europę, pozostałe odlatują na zimowiska na południe Europy, do północnej Afryki i na Bliski Wschód.

Preferuje różnorodne otwarte środowiska. Dobrze czuje się na łąkach, polach uprawnych, wrzosowiskach, mokradłach, pastwiskach, wybrzeżach morskich i leśnych polanach.

Gnieździ się na ziemi. Gniazdo w formie czarki, (do budowy i wyścielenia gniazda używa traw, liści, porostów) ukryte wśród roślinności. W roku przystępuje do jednego bądź dwóch lęgów. Samica składa średnio 5 ciemnobrązowych jaj (od 2 do 7). Czas wysiadywania (głównie przez samicę) wynosi około dwóch tygodni. Karmieniem piskląt zajmują się oboje partnerzy. Młode opuszczają gniazdo po 12-14 dniach od wyklucia i jeszcze przez pewien czas dokarmiane są przez rodziców.

Ptak w głównej mierze owadożerny (owady, pajęczaki), w jego diecie znaleźć można również pokarm roślinny (nasiona, owoce oraz części zielone roślin). Pokarm zdobywa zarówno na ziemi jak i w powietrzu.

Rząd:Wróblowe