Węgorek octowy (Turbatrix aceti)

Wikipedia
Rozmieszczenie węgorka octowego nie jest dobrze poznane. Węgorki octowe spotykane są na całym świecie. Mogą one należeć do jednego gatunku lub być grupą gatunków bardzo trudnych do odróżnienia.

Węgorek octowy jest niewielkim, kilkumilimetrowym nicieniem. Cechuje go jednolity plan budowy. Jego zewnętrzną powłokę ciała stanowi wór skórno mięśniowy. Wór skórno mięśniowy zbudowany jest z oskórka, nabłonka i z mięśni. Ciało węgorka jest wydłużone. Przód oraz tył ciała są zwężone. Węgorek nie posiada układu oddechowego, wymianę gazową przeprowadza całą powierzchnią ciała. Nie występuje u niego również układu krwionośny. Układ pokarmowy rozpoczyna się otworem gębowym znajdującym się szczytowo na przodzie ciała. Układ pokarmowy ma postać rury. Otwory płciowy wydalniczy i odbytowy umiejscowione są po stronie brzusznej. Samce są mniejsze od samic.
Czy wiesz, że...Węgorek octowy w akwarystyce wykorzystywany jest jako pokarm dla małych ryb i narybku. Jest bardzo łatwy w hodowli. Bywa hodowany na masową skalę. Węgorek octowy jest wykorzystywany w badaniach nad zjawiskami starzenia się. Z badań wynika, że wraz z wiekiem spada zdolność naprawy DNA, a tym samym ekspresji genów.

Węgorek octowy jest organizmem wolno żyjącym. Spotykany jest w specyficznym środowisku (ocet winny). Znosi bardzo trudne warunki. Żyje w kwaśnych środowiskach. Potrafi zamieszkiwać środowisko o kwasowości spadającej poniżej 2 pH. Jest w stanie żyć w kwasie octowym o stężeniu 12%. Jednakże przy stężeniu powyżej 6% przestaje się rozmnażać. Węgorka octowego można spotkać w fermentujących owocach. Nie jest pasożytem i nie ma znaczenia gospodarczego. Znajdowany jest w winie lub occie, z których usuwany jest za pomocą filtracji oraz pasteryzacji. Węgorek jest organizmem rozdzielnopłciowym. Zapłodnienie jest wewnętrzne. Samica składa do 45 jaj, co 8-10 dni. Cały rozwój trwa do około pięciu tygodni. Żyje krótko, do 10 miesięcy. Żywi się mikroorganizmami żyjącymi na jabłkach.
Turbatrix aceti Wikipedia