Wężówka amerykańska (Anhinga anhinga)

Charakterystyczna sylwetka – bardzo mała głowa i długa, niezwykle cienka szyja. Samce tego gatunku mają ubarwienie ciemniejsze od samic. Pod dziobem na gardle widoczny skórny worek. Tęczówka jest czerwona. Samice posiadają w swym upierzeniu więcej jasnych barw – głowa, szyja i pierś bardzo jasne. Na skrzydłach białe akcenty mocniejsze, niż u samców.
  2. Środowisko życia

Ameryka Północna, gdzie zasięg ograniczony jest do jej południowo-wschodniej części, oraz Ameryka Środkowa. Cieplejsze pory roku spędzają na północy terenów swego zasięgu, zimą mogą migrować nieco na południe. W południowych granicach zasięgu – w Ameryce Południowej żyją stale odrębne populacje, uważane za podgatunek wężówki amerykańskiej.
  • Wężówki polują pływając po spokojnych wodach stawu, zachowują się bardzo cicho i nie wydają praktycznie żadnych odgłosów. Wyjątek stanowi okres godowy, w którym wokalizacja odgrywa pewną rolę.
  • Wężówkom nie przeszkadza obecność innych ptaków w ich kolonii, często gniazdują razem z kormoranami czy czaplami.
  • Pióra wężówek namakają wodą i stają się przez to cięższe, co ułatwia im zanurzenie się w wodzie. Po zakończonych łowach wężówki muszą suszyć swe przemoknięte pióra w słońcu. Wężówki, pływając, trzymają ponad powierzchnią wody tylko swą długą szyję i głowę. Ciężko je wtedy zauważyć. Większość fotografii przedstawia więc wężówki w charakterystycznej pozie - odpoczywające na brzegu z rozłożonymi skrzydłami, cierpliwie suszące swoje pióra.

Środowisko życia

Jest to wodny ptak, zamieszkuje okolice słodkowodnych zbiorników. Są one źródłem pożywienia tych drapieżnych rybożerców.

Na czas lęgu wężówki amerykańskie zbierają się tworząc kolonie. Nie przeszkadza im obecność innych gatunków ptaków, które również zakładają gniazda w tłocznych koloniach rozrodczych. Samica buduje gniazdo sama, ale materiałów dostarcza jej samiec. Niektóre pary wężówek potrafią zająć gniazdo swego sąsiada, np. czapli, zamiast budować własne. W gnieździe zwykle znajdują się cztery jaja.

Wężówki polują na małe wodne kręgowce, nie gardzą też napotkanymi mniejszymi bezkręgowcami. Podstawę ich diety stanowią ryby. Właśnie do ich odłowu przystosowały się najlepiej. Służy im do tego długi, ostry dziób. Wężówki potrafią błyskawicznie zaatakować upatrzoną ofiarę dźgając ją dziobem niczym oszczepem.
Wężówka amerykańska, Anhinga anhinga, Anhinga Źródło: Corel Stock Photo