ŻABA BŁOTNA. Płaz. Zwierzę - żaba błotna, pickerel frog
Ekologia.pl Wiedza Atlas zwierząt Strunowce Kręgowce Płazy Płazy bezogonowe Żabowate Lithobates Żaba błotna

Żaba błotna (Lithobates palustris)

Nazywana/y także: pickerel frog
Lithobates palustris

Żaba błotna to średniej wielkości żaba o budowie typowej dla przedstawicieli rodziny żabowatych (Ranidae). Jest jednym z kilkunastu trudnych do odróżnienia od siebie północnoamerykańskich gatunków, łącznie określanych jako „żaby lamparcie”. Wszystkie prowadzą półwodny tryb życia i mają bardzo zmienne ubarwienie, zazwyczaj jednak z wyraźnymi, regularnymi ciemnymi plamami na wierzchu ciała (stąd nazwa). Gatunek nie jest zagrożony ze względu na duży zasięg geograficzny; mimo to, podobnie jak w przypadku większości płazów, lokalnie występują znaczące spadki populacji ze względu na niszczenie siedlisk i śmiertelność z powodu ruchu drogowego.

Zasięg żaby błotnej obejmuje wschodnią część Ameryki Północnej – od Nowej Szkocji po wybrzeże Zatoki Meksykańskiej w Teksasie.

Żaba błotna jest silnie związana z wodą, preferuje czyste i chłodne stawy i strumienie. Na południu zasięgu występują również w silnie przerośniętych roślinnością mokradłach. Mogą występować również w jaskiniach – są często spotykane w obszarach o budowie krasowej, obfitujących w siedliska podziemne. Wiosnę i lato spędzają wśród roślinności na brzegach zbiorników, zimują w mule na dnie stawów, strumieni lub w jaskiniach.

Rozród żaby błotnej następuje wiosną, w zależności od lokalnego klimatu (pamiętajmy o dużym obszarze występowania tego gatunku), zazwyczaj w maju. Samce wydają cichy głos, często wołają również spod wody; z tego powodu gatunek jest trudno wykrywalny podczas godów. Po uchwyceniu samicy w amplexus, samiec zapładnia składane przez nią jaja (zazwyczaj ok. 2-3 tysiące jaj w jednym kłębie skrzeku). Rozwój jaj trwa 10-20 dni, rozwój kijanek – od dwóch do trzech miesięcy.

Tak jak większość podobnej wielkości żab, żaby błotne są oportunistami pokarmowymi – żywią się wszelkiego rodzaju bezkręgowcami: owadami, pająkami itp.

1. Redmer M (2010); "Rana palustris LeConte, 1825 - Pickerel Frog. W: Amphibian declines: the conservation status of United States species. Michael Lannoo (ed.)"; University of California Press; 2005-01-01;
  2. "Pickerel Frog - Indiana Herp Atlas. Environmental Resources Center, Purdue University"; https://www.inherpatlas.org/species/rana_palustris; 2019-10-13;
  3. Conant, R. and Collins, J.T. 1991.; "A Field Guide to Reptiles and Amphibians: Eastern and Central North America. Third Edition"; Houghton Mifflin Company, Boston, Massachusetts.; 1991-01-01;
  4. DeGraaf, R.M. and Rudis, D.D. 1983; "Amphibians and Reptiles of New England: Habitats and Natural History"; University of Massachusetts Press, Amherst, MA, USA.; 1983-01-01;
  5. Holomuzki, J.R. 1995; "Oviposition sites and fish-deterrent mechanisms of two stream anurans"; Copeia: 607-613.; 1995-01-01;
4.7/5 - (7 votes)