Żuraw rajski (Grus paradisea)

Nazywany/a też: żuraw błękitny, żuraw Stanleya

Bardzo duży ptak, wielkością podobny do żurawia (zwyczajnego). Do Polski nie zalatuje. Podczas lotu szyja i nogi są wyciągnięte. W locie również dobrze widoczne długie, szerokie skrzydła, z nieco ciemniejszymi lotkami, z wyraźnymi palcami. Między innymi w związku z zanieczyszczeniem jego siedlisk pestycydami jest ptakiem narażonym na wyginięcie (kategoria VU na liście IUCN). Po okresie lęgowym tworzy stada.

Ciemna tęczówka oczna. Biała obrączka oczna. Średniej wielkości, różowy prosty, sztyletowaty. dziób. Dosyć duża głowa. Czoło, ciemię oraz kantarek białe. Stosunkowo gruby kark. Długa szyja. Smukła budowa ciała. Ubarwienie ciała w szaroniebieskiej barwie. Lotki III rzędowe wydłużone, prosto, równo zwisają, mogą być mylone z ogonem. Zakończenia skrzydeł oraz ogon ciemne. Długie, szarawe nogi. Skoki nie są opierzone. Krótki ogon. Brak dymorfizmu między samicami a samcami, choć samce są większe od samic. Osobniki młodociane są podobne do dorosłych, różnią się brązowym ubarwieniem głowy oraz krótkimi III rzędowymi lotkami.
Czy wiesz, że...Żuraw rajski jest narodowym ptakiem Republiki Południowej Afryki.

Występuje na południu Afryki w RPA i Namibii. Spotykany w ogrodach zoologicznych na całym świecie. W Polsce znajduje się w hodowli we Wrocławskim, Łódzkim i Opolskim zoo.

Zamieszkuje wyżynne obszary trawiaste z niewielkimi zakrzaczeniami, czasem w pobliżu terenów podmokłych. Pojawia się na pastwiskach i polach uprawnych leżących odłogiem. Unika intensywnie użytkowanych łąk i pastwisk.

Gatunek Monogamiczny. Gnieździ się w zagłębieniu ziemi bądź w kępie roślinności. Samica składa od 1 do 2 pomarańczowobrązowych, plamkowanych jaj. Czas wysiadywania przez oboje partnerów wynosi około miesiąca. Od trzech do pięciu miesięcy młode stają się lotne. Dojrzałość płciową osiąga od trzeciego do piątego roku życia.

Żywi się pokarmem zarówno zwierzęcym: bezkręgowcami (owadami, skorupiakami), kręgowcami (rybami, płazami, gadami, drobnymi ssakami) jak i pokarmem roślinnym (nasionnasionami traw, korzeniami). Pokarm zdobywa na lądzie.
Żuraw rajski. By Yathin S Krishnappa (Own work) [CC BY-SA 3.0], via Wikimedia Commons Żuraw rajski. By Yathin S Krishnappa (Own work) [CC BY-SA 3.0], via Wikimedia Commons