Matcha stała się częścią popkultury. Wywiad z Hitomi Saito oraz Katarzyną Czeżyk z Moya Matcha

Ma oczyszczające i energetyzujące właściwości, daje efekt skupienia i odprężenia, poprawiając przy tym bystrość umysłu. Zatem nic w tym dziwnego, że coraz więcej osób zaczyna swój dzień od porannej matcha latte. Na temat prozdrowotnych właściwości matchy, ale i kulinarnych tradycji rozmawiamy z współzałożycielką firmy Moya Matcha - Hitomi Saito oraz Creative and Marketing Manager Katarzyną Czeżyk.



Współzałożycielka firmy - Hitomi Saito, fot. moyamatcha.comWspółzałożycielka firmy - Hitomi Saito, fot. moyamatcha.com

Kto stoi za Moya Matcha i jak doszło do kolaboracji polsko-japońskiej?

Hitomi: Z moim przyjacielem Maćkiem przeprowadziliśmy się do Polski w podobnym czasie. Oboje znaliśmy smak dobrej matchy – Maciek z Francji (tam się poznaliśmy), a ja z Japonii. 6 lat temu na polskim rynku było bardzo trudno znaleźć japońskie ekologiczne herbaty. Założyliśmy firmę, chociaż na początku traktowaliśmy to bardziej jako hobby. Zaczęliśmy oczywiście od matchy i tradycyjnych akcesoriów do jej przygotowania. Niewiele później dołączył do nas Norbert i nasze hobby przerodziło się w prawdziwą firmę. W Japonii, gdzie się wychowałam, matcha i herbata stanowią istotny element kultury. Jednocześnie chcieliśmy nadać Moya Matcha też polski pierwiastek. Tu produkujemy nasze opakowania, które projektujemy wspólnie z polskimi grafikami. Współpracujemy z polskimi studiami ceramicznymi przy produkcji matchawanów, czyli czarek przeznaczonych do picia matchy.

Czy możecie coś opowiedzieć o matchy i jej historii?

Hitomi: Matcha jest częścią japońskiej ceremonii picia herbaty Chanoyu. W tej tradycji parzy się matchę w bardzo powolny i precyzyjny sposób, by następnie podzielić się nią z gośćmi. Celebruje się prostotę, harmonię i szacunek. Matcha powstaje z tych samych krzewów Camelia Sinensis, z których herbaty liściaste, jednak na trzy tygodnie przed zbiorami krzewy zacienia się bambusowymi matami. Zacienianie niejako zmusza krzewy do wzmożonej produkcji składników odżywczych. Później matcha jest mielona na proszek o konsystencji kwiatowego pyłku.

Dlaczego matcha uprawiana jest tylko w Japonii?

Hitomi: Japonia słynie z matchy wysokiej jakości, ale uprawy znajdują się też w Korei i Chinach. W Azji są najlepsze warunki do jej uprawy.

Jak wygląda proces parzenia matchy i czy trzeba mieć do tego specjalny sprzęt?

Hitomi: W japońskiej ceremonii picia herbaty do parzenia matchy wykorzystuje się określone przyrządy. Tradycyjnie matchę przyrządza się w czarce o nazwie matchawan. Proszek zalewa się wodą i roztrzepuje bambusową miotełką chasen. To nie jest to jedyny sposób na przygotowanie matchy. Zamiast miotełki można użyć klasycznego spieniacza do mleka. Niektórzy łączą matchę z mlekiem w urządzeniach typu thermomix.
Creative and Marketing Manager - Katarzyna Czeżyk, fot. O.Cabaj/Nold
Czym różni się matcha od innych zielonych herbat?

Kasia: Liście herbat liściastych zalewa się wodą, żeby uzyskać z nich napar, a potem wyrzuca się zużyte listki. Z kolei matchę zalewa się wodą, miesza, a następnie wypija napój bez wyrzucania czegokolwiek. W ten sposób spożywa się całe listki herbaciane, tyle że w zmielonej formie, ponieważ matcha to właśnie sproszkowana zielona herbata. Często porównuję ją do kakao. Podobnie jak proszek z owoców kakaowca, matcha jest bogata w składniki odżywcze, można wymieszać ją z wodą lub z mlekiem oraz używać jako składnik deserów, dań, a nawet kosmetyków.

No właśnie, co jeszcze możemy przygotować z matchy?

Kasia: Przez to, że matcha jest proszkiem, można ją dodawać praktycznie do wszystkiego. Pysznie smakuje w deserach, bo nadaje im wykwintnego posmaku umami. Dla mnie smak słodyczy z matchą jest pełny, kompletny, niespotykany, kolor oczywiście też. Można więc dodać matchę do ciastek, ciast, tortów, koktajli, owsianek, naleśników albo na przykład do polewy lub… majonezu. Mój ulubiony przepis jest bardzo prosty – w blenderze łączę łyżeczkę matchy z bananem i szklanką mleka migdałowego.

Dlaczego matche latte to taki hit?

Kasia: Dodaje delikatniejszej energii niż kawa, ma ciekawy smak, pięknie wygląda. Jest również bardzo zdrowa, między innymi ze względu na zawartość antyoksydantów, przez co chętnie sięgają po nią osoby dbające o zdrowie i wygląd. Matcha latte popularność zyskała najpierw w USA, a kilka lat temu zaczęła pojawiać się w europejskich kawiarniach, w szczególności tych typu speciality serwujących kawę ze sprawdzonych źródeł oraz kraftowe napoje. Matcha latte polubiło kilku polskich raperów i umieściło ją w swoich piosenkach, dzięki czemu przedostała się do popkultury i rzeczywiście jest teraz hitem również w Polsce.

Dziękuję za rozmowę
Ekologia.pl (Joanna Szubierajska)


Ocena (4.6) Oceń: