Mgła mózgowa ‒ przyczyny, objawy i leczenie mgły mózgowej

Wszyscy od czasu do czasu doświadczamy tego uczucia – bywamy zmęczeni, zestresowani, nie umiemy pozbierać myśli i znaleźć jakiegoś słowa, mamy ochotę się położyć lub zwyczajnie odpocząć. Myślenie, na skutek różnych zewnętrznych czynników, bywa powolne lub lekko „za mgłą”. Wiemy jednak, że taki stan dość szybko mija; co jednak, jeśli utrzymuje się długo? Za długo? Kiedy należy się niepokoić? Mgła mózgowa to objaw wielu różnych chorób, w tym powszechnej ostatnio choroby COVID-19. Na szczęście nie musi to oznaczać nic złego, a leczenie bywa bardzo proste.



Duże zmęczenie i mętlik w głowie – to mogą być objawy mgły mózgowej. Źródło: shutterstockDuże zmęczenie i mętlik w głowie – to mogą być objawy mgły mózgowej. Źródło: shutterstock
  1. Mgła mózgowa – co to jest i jakie są jej objawy?
  2. Przyczyny i objawy mgły mózgowej
  3. Mgła mózgowa (covidowa) w chorobie COVID-19
  4. Jak leczyć mgłę mózgową (covidową)?

Mgła mózgowa – co to jest i jakie są jej objawy?

Mgła mózgowa sama w sobie nie jest chorobą, traktuje się ją raczej jako objaw innego schorzenia lub pewne uczucie, które tym schorzeniom towarzyszy. Polega ona na dużym zmęczeniu psychicznym, które charakteryzuje się też problemami z pamięcią, brakiem jasności i klarowności umysłu, problemami z koncentracją i skupieniem się na obecnie wykonywanych czynnościach. Osoby doświadczające tych objawów, skarżą się często na dezorientację, nieumiejętność znalezienia jakiegoś słowa czy zdania. Mgła mózgowa może mieć różne nasilenia; skrajne formy utrudniają codzienne obowiązki w pracy czy w szkole. Jej objawy mogą jednak na szczęście przemijać. Mgła mózgowa może również wystąpić po leczeniu raka. Nazywa się ją wtedy „chemią mózgu”.

Mgła mózgowa dotyka cierpiących w różnym stopniu i z różną częstotliwością, a pacjenci zgłaszają, że jest to część choroby bardzo uciążliwa i męcząca. Mgła mózgowa powoduje dziwne uczucie zamglenia, braku klarowności myśli, braku wyostrzonej pamięci. Osoby, które cierpią na to schorzenie przyznają, że „nie czują się sobą” i nie są w stanie jasno myśleć. Ostatnio częściej mówi się o tak zwanej „mgle covidowej”, która jest jednym z objawów choroby COVID-19.
PRZYCZYNY MGŁY MÓZGOWEJ
  • Długotrwały stres      
  • Brak snu      
  • Zmiany hormonalne (ciąża, menopauza)      
  • Nieprawidłowa dieta i niedobór pewnych witamin    
  • Przyjmowanie niektórych leków      
  • Niektóre choroby (np. depresja, cukrzyca, stwardnienie rozsiane czy COVID-19)      
  • Metale ciężkie    
Tabela przedstawia możliwe przyczyny mgły mózgowej. Źródło: opracowanie własne.

Przyczyny i objawy mgły mózgowej

Może istnieć wiele przyczyn tak zwanej mgły mózgowej. Jak już wiadomo, jest to objaw innych chorób; wpływ na powstawanie tego schorzenia mogą mieć też długotrwale występujące czynniki, takie jak np. stres. Każdy doświadczył kiedyś przeciągającego się uczucia zdenerwowania czy lęku, jednak taki stan występujący długo i intensywnie, skutecznie uszkadza organizm. Długotrwały stres doprowadza do osłabienia układu odpornościowego, również do zmęczenia psychicznego. Kiedy mózg jest wyczerpany, trudniej kojarzyć mu fakty i klarownie myśleć, może więc pojawić się mgła mózgowa.

Inną przyczyną tego schorzenia jest czasem także brak snu. Spanie zbyt krótko, zwłaszcza, jeśli nie dzieje się tak jedną noc, ale regularnie lub długotrwale, może prowadzić do słabej koncentracji, mętliku myśli, wolniejszego reagowania. Nie bez znaczenia są także zmiany hormonalne, których człowiek doświadcza w swoim życiu. Jest udowodnione, że zmiany hormonalne mogą również wywoływać mgłę mózgową. Przykładowo, w czasie ciąży wzrasta poziom hormonów progesteronu i estrogenu, a ta zmiana może wpływać na pamięć i powodować nawet (krótkotrwałe) upośledzenie funkcji poznawczych. Wiele kobiet ma trudności z zapamiętywaniem rzeczy w czasie ciąży.

Na zdrowie bezsprzeczny wpływ ma także codzienna dieta. W tym przypadku także odgrywa znaczącą rolę, szczególnie, jeśli mowa o witaminie B12. Jej niedobór może powodować mgłę mózgową (tak jak i inne skutki uboczne). Trzeba też pamiętać o witaminie D – o jej niedobór jest stosunkowo łatwo, a wiąże się to z upośledzeniem funkcji poznawczych. Warto też przyjrzeć się swoim alergiom pokarmowym i nadwrażliwościom, ponieważ po spożyciu niektórych pokarmów, takich jak aspartam (dodawany często do gum do żucia i napojów gazowanych), orzeszki ziemne czy produkty mleczne, mogą się pojawiać problemy z koncentracją, zmęczenie i osłabienie. Usunięcie z diety pokarmów, które wywołują alergie, zazwyczaj usuwa lub łagodzi objawy. Podobnie jest z lekami – przyjmowanie niektórych medykamentów może powodować mgłę mózgową, a zmiana leku lub dawki może być rozwiązaniem problemu.

Czasem powodem mgły mózgowej są także inne choroby, przede wszystkim te związane ze stanami zapalnymi, zmęczeniem, zmianami poziomu glukozy we krwi, czyli np. zespół chronicznego zmęczenia (który oznacza trwałe zmęczenie przez ponad sześć miesięcy). Inne przypuszczalne schorzenia to niedokrwistość, depresja, cukrzyca, migreny, fibromialgia, Zespół Sjögrena, Choroba Alzheimera, niedoczynność tarczycy, choroby autoimmunologiczne (toczeń, zapalenie stawów i stwardnienie rozsiane), odwodnienie.

Nietypową przyczyną mgły mózgowej może być także nadmierna obecność metali ciężkich. Współcześnie są one powszechne w codziennym życiu – znajdują się w żywności, produktach kosmetycznych, a nawet w wypełnieniach zębów. Mowa przede wszystkim o arsenie, rtęci, aluminium, ołowiu, talu i cezie. Ich niewielkie ilości nie są toksyczne, ale ich akumulacja może powodować dysfunkcję odporności, zaburzenia równowagi hormonalnej, zmęczenie, mgłę mózgową i wysokie ciśnienie krwi. Warto wprowadzić do życia różne praktyki detoksykacyjne lub cotygodniowe sesje w saunie, żeby zmniejszyć niekorzystne objawy.
Warto przyjrzeć się bliżej niepokojącym objawom. Źródło: shutterstock

Mgła mózgowa (covidowa) w chorobie COVID-19

Wiele osób, które przeszły chorobę COVID-19, skarży się na dziwne uczucie „zamglenia” umysłu, dezorientacji, krótkotrwałą utratę pamięci lub świadomości aktualnych działań. Okazuje się, że tak zwana „mgła covidowa”, towarzyszy części pacjentów nawet po wyleczeniu innych ostrych objawów. Naukowcy wciąż badają potencjalną przyczynę mgły mózgowej u osób, które wcześniej chorowały na COVID-19. Obecnie uważa się, że rolę mogą odgrywać zarówno czynniki fizjologiczne, jak i nawet psychologiczne.

Oprócz bezpośredniego wpływu na mózg, COVID-19 może także powodować inne długotrwałe objawy, takie jak zmęczenie, bóle ciała, niezdolność do ćwiczeń, ból głowy i trudności ze snem. Na skutek uszkodzenia narządów (np. płuc, serca czy nerek), myślenie i pamięć mogą zostać lekko „upośledzone” oraz pacjent może doświadczyć mgły mózgowej. Jeśli ktoś zaobserwuje u siebie te objawy, powinien z całą pewnością umówić się na wizytę lekarza i podzielić się wszystkimi niepokojącymi objawami – mgłą mózgową, osłabieniem, drętwieniem, mrowieniem, nieprawidłowym moczem, stolcem czy kołataniem serca, jeśli te jej towarzyszą.

Niestety, nadal nie jest do końca jasne, jak długo zazwyczaj trwa mgła covidowa; zazwyczaj jest to kwestia indywidualna i objawy mogą ustąpić zarówno po kilku tygodniach, jak i po kilku miesiącach po zakończeniu choroby. Jedno z badań opublikowanych w grudniu 2020 roku wykazało, że około 28% osób, które skarżyły się na mgłę mózgową po COVID-19, miało utrzymujące się problemy z koncentracją nawet 100 dni po wyjściu ze szpitala.
Jedną z przyczyn mgły mózgowej może być choroba COVID-19. Źródło: shutterstock

Jak leczyć mgłę mózgową (covidową)?

Mgła mózgowa nie jest chorobą – jest objawem lub pewnym stanem, który się odczuwa. Aby pozbyć się tej przypadłości, należy przede wszystkim rozprawić się z jej główną przyczyną. Przykładowo, jeśli mgłę powoduje anemia, należy udać się do lekarza, który zaleci dodatkowe środki zawierające żelazo lub zmianę diety. Zawsze warto jednak kontynuować wykonywanie wszystkich czynności, które w naturalny sposób poprawiają funkcjonowanie mózgu i poprawiają pamięć, a także poprawiają higienę i jakość życia.

Przede wszystkim warto poświęcić czas ćwiczeniom, zwłaszcza aerobowym. Wystarczy regularne ich wykonywanie, zaleca się ok. 30 minut dziennie, przez pięć dni w tygodniu. Oprócz tego, oczywiście – dobra dieta, w kierunku stylu śródziemnomorskiego. Udowodniono bowiem, że wprowadzenie na stałe do jadłospisu produktów takich jak oliwa z oliwek, owoce, warzywa, orzechy, fasola oraz produktów pełnoziarnistych, poprawia zdrowie mózgu i pamięć. A jeśli zdrowa dieta, to należy stanowczo unikać alkoholu, papierosów i narkotyków. Ważny jest także sen. To czas, w którym mózg i ciało mogą usuwać toksyny i pracować nad uzdrowieniem i regeneracją. Bez tego trudno będzie przywrócić odpowiednią koncentrację; należy poświęcić na sen od 7 do 8 godzin dziennie. Co ciekawe, nie bez znaczenia okazują się także kontakty i zajęcia społeczne; udowodniono, że kontakt z innymi korzystnie wpływa na nastrój, ale także pomaga w myśleniu i wspomaga proces zapamiętywania. Oprócz tego ważne jest dbanie o różne bodźce, które stymulują funkcje poznawcze mózgu. Chodzi tu na przykład o słuchanie muzyki, praktykowanie uważności („mindfulness”) oraz pozytywnego myślenia, by uniknąć długotrwałego stresu, który ma fatalne skutki dla ludzkiego zdrowia.
Wiele osób uważa, że ​​najlepszym sposobem radzenia sobie z mgłą mózgową jest zwolnienie tempa – równoważenie dużej aktywności z odpowiednią ilością odpoczynku i regeneracji, unikanie uczucia przytłoczenia. Warto zadbać o siebie i swoje zdrowie nie czekając na żadne niepokojące obawy – ale już teraz!
Ekologia.pl (Magdalena Karwat)

Bibliografia

  1. “https://www.webmd.com/brain/ss/slideshow-brain-fog”; data dostępu: 2021-04-29
  2. “https://www.healthline.com/health/brain-fog#diagnosis”; data dostępu: 2021-04-29
  3. “https://www.health.harvard.edu/blog/what-is-covid-19-brain-fog-and-how-can-you-clear-it-2021030822076”; data dostępu: 2021-04-29
  4. “https://www.healthline.com/health/covid-brain-fog#treatment”; data dostępu: 2021-04-29
  5. “https://patient.info/news-and-features/why-we-get-brain-fog-and-what-to-do-about-it”; data dostępu: 2021-04-29
  6. “https://www.medicinenet.com/brain_fog/article.htm”; data dostępu: 2021-04-29
Ocena (4.2) Oceń:
Pasaż zakupowy