Sześć minut intensywnych ćwiczeń wzmacnia kluczową cząsteczkę w twoim mózgu

Sześć minut ćwiczeń o wysokiej intensywności wystarcza do wytworzenia kluczowego białka, które jest ważne w tworzeniu, funkcjonowaniu i pamięci mózgu.



Fot. Jacob Lund/ShutterstockFot. Jacob Lund/Shutterstock

Wyspecjalizowane białko, o którym mowa, nazywa się neurotroficznym czynnikiem pochodzenia mózgowego (BDNF) i promuje zarówno wzrost i przeżycie komórek nerwowych w mózgu, jak i ułatwia rozwój nowych połączeń i szlaków sygnałowych.

„Widzieliśmy potrzebę zbadania niefarmakologicznych podejść, które mogą zachować zdolność mózgu, którą ludzie mogą wykorzystać do naturalnego zwiększenia BDNF, aby pomóc w zdrowym starzeniu się”.
W tym badaniu 12 aktywnych fizycznie ochotników (w wieku od 18 do 56 lat) zostało poddanych trzem testom, aby zobaczyć, który z nich najlepiej generuje BDNF w mózgu: 20 godzin postu, 90 minut spokojnej jazdy na rowerze lub 6 minut energicznej jazdy na rowerze.

Krótka i intensywna jazda na rowerze przyniosła najlepsze wyniki pod względem produkcji BDNF. W rzeczywistości zwiększył poziom BDNF we krwi cztero- lub pięciokrotnie w porównaniu z niewielkim wzrostem po lekkim wysiłku fizycznym i bez zmiany na czczo.

Następne pytanie dotyczy tego, dlaczego tak się dzieje – i to jest temat do dalszych badań. Ostatecznie ćwiczenia o wysokiej intensywności mogą być wykorzystywane jako wygodny i niedrogi sposób na utrzymanie mózgu w zdrowiu i ochronę przed rozwojem chorób.

Możliwe, że wzrost liczby płytek krwi, który naturalnie występuje podczas ćwiczeń, może wyjaśnić te odkrycia. Płytki krwi przechowują duże ilości BDNF, co może odpowiadać za skok, który zbiega się z intensywnym cyklem.

Alternatywnie, wzrost może być spowodowany przełączaniem się mózgu między źródłami paliwa po intensywnych ćwiczeniach, twierdzą naukowcy, zmuszając organizm do czerpania z rezerw mleczanu, a nie glukozy.

„Ta zmiana substratu pozwala mózgowi wykorzystywać paliwa alternatywne i inicjuje produkcję kluczowych czynników neurotroficznych, takich jak BDNF” – mówi Gibbons.

Zespół chce teraz przeprowadzić więcej eksperymentów, na przykład trzy dni postu, aby zobaczyć, jak wpływa to na poziom BDNF we krwi. Połączone efekty postu i intensywnych ćwiczeń to kolejna potencjalna droga do zbadania.

„Coraz bardziej oczywiste staje się, że ćwiczenia korzystnie wpływają na zdrowie mózgu na wszystkich etapach życia” – mówi Kate Thomas, fizjolog ćwiczeń i autorka badań na University of Otago.

Wyniki badań zostały opublikowane w czasopiśmie Journal of Physiology.
Ekologia.pl (JSz)

Bibliografia

  1. Travis Gibbons; “Six minutes of high-intensity exercise could delay the onset of Alzheimer’s disease”; physoc.org; 2023-01-24
Ocena (2.6) Oceń: