Floating ‒ czym jest i na jakiej zasadzie działa floating?

Floating pojawił się na polskim rynku wellness już kilka lat temu, choć wciąż nie zdobył bardzo dużej popularności. Obok hydroterapii, biczów wodnych, pływania rekreacyjnego czy np. jacuzzi, jest jednym z wodnych zabiegów (a może nawet terapii) poprawiających humor, relaksujących i podnoszących ogólny poziom zdrowia i nastroju. Należy jednak pamiętać, że z floatingu nie mogą korzystać wszyscy; nie dla każdego ta forma odpoczynku będzie odpowiednia i nie każdy doświadczy w kapsule pozytywnych wrażeń. Co to jest floating? Jakie są jego zalety i wady? Dla kogo jest floating?



Floating może być doskonałym sposobem na relaks i odcięcie się od codziennych problemów. Źródło: shutterstockFloating może być doskonałym sposobem na relaks i odcięcie się od codziennych problemów. Źródło: shutterstock
  1. Floating – co to jest?
  2. Floating – jak to działa?
  3. Floating - jak się przygotować? Jak długo trwa?
  4. Floating - zalety
  5. Floating – wady. Kto powinien uważać na floating?
  6. Floating – czy w kapsule można spać?
  7. Floating w ciąży – czy można praktykować?
  8. Floating – gdzie szukać go w Polsce?

Floating – co to jest?

Floating to relaksacyjna praktyka, polegająca na leżeniu na plecach w specjalnym zbiorniku wodnym, która pozwala doświadczyć błogiego, uzdrawiającego stanu. Osoba, która praktykuje floating, utrzymuje się na powierzchni w około 10 cm wody, w której  z kolei rozpuszczona jest sól Epson (siarczan magnezu), by ułatwić wyporność i unoszenie się ciała.

Zazwyczaj w tym specjalnym zbiorniku pływa się 60 lub 90 minut. Temperatura wody w kapsule odpowiada temperaturze skóry ciała i powietrza, co umożliwia doznanie stanu podobnego do stanu nieważkości. Floating zazwyczaj odbywa się w całkowitej ciszy i ciemności, choć czasami włączana jest także relaksacyjna muzyka i delikatne światło. Człowiek ma cały czas pełną kontrolę nad otwieraniem i zamykaniem kapsuły, w której się znajduje, ma także dostęp do światła. Wszystko odbywa się w atmosferze pełnej intymności i odosobnienia, dzięki czemu można doznać uczucia całkowitego odprężenia i relaksu.

Floating – jak to działa?

Podczas floatingu, układ mięśniowo-szkieletowy i współczulny układ nerwowy przechodzą w stan głębokiego relaksu i spokoju, ponieważ uwalniają się od wszelkich zewnętrznych bodźców. W takich warunkach ciało i umysł mogą się leczyć, relaksować i uzdrawiać, a na dłuższą metę praktyka ta może znacząco zmniejszyć stres i zapewnić lepszy sen.

Do specjalnego zbiornika wchodzi się nago, a następnie, wraz z zamknięciem pokrywy, zostaje się odciętym od wszelkiej zewnętrznej stymulacji, w tym dźwięku, wzroku i grawitacji. Podczas unoszenia się na wodzie w stanie nieważkości, w ciszy i ciemności, mózg powinien wejść w stan głębokiego relaksu. Często przez pierwsze 10 minut „pływania” wnętrze zbiornika jest bardzo delikatnie oświetlone, włączana jest także cicha, medytacyjna muzyka, która pozwala umysłowi płynnie przejść w pożądany stan relaksu. Następnie światła i muzyka wyłączają się, by w pełni doświadczyć uczucia odłączenia i nieważkości.

Terapia zbiornikiem deprywacji sensorycznej (czyli po prostu floating), wywołuje różne skutki dla mózgu – od halucynacji, po przywołanie dawno zapomnianych wspomnień czy zwiększoną kreatywność i nowe pomysły. Zgodnie z artykułem opublikowanym w 2014 roku w European Journal of Integrative Medicine, w kilku badaniach stwierdzono wyraźnie, że unoszenie się w zbiorniku może zwiększać oryginalność, wyobraźnię i intuicję, czyli po prostu pobudzać kreatywność.

Floating - jak się przygotować? Jak długo trwa?

Przed wejściem do zbiornika dobrze jest skorzystać wcześniej z toalety i usunąć szkła kontaktowe oraz biżuterię. Zazwyczaj w pomieszczeniu dostępne są także zatyczki do uszu, waciki, czasem wazelina (jeśli na ciele są drobne skaleczenia, warto je nią zabezpieczyć). Należy upewnić się, czy dostaliśmy szampon, żel i odżywkę, a także ręcznik i szlafrok.

Przed wejściem do kapsuły zdejmuje się wszystkie ubrania, myje się włosy i dokładnie spłukuje ciało wodą. W kapsule, z zatyczkami do uszu, trzeba najpierw usiąść w wodzie, a następnie spokojnie się w niej położyć. Wtedy ciało samo uniesie się na powierzchni wody. W tym momencie można dostosować światło i muzykę, a następnie zamknąć oczy i znaleźć swoją wygodną pozycję (np. można położyć ręce na boki lub skrzyżować je na piersiach). Następnie warto zacząć spokojnie oddychać, zauważyć swój oddech, bicie serca, zrelaksować się, słuchać swojego ciała, rozluźnić mięśnie. Sesja w wodzie trwa zazwyczaj około 60 minut, czasami 90 minut i dłużej. Po sesji należy wziąć prysznic i dokładnie spłukać solony roztwór z ciała, umyć włosy, uszy, a potem zalecane jest wypicie wody lub herbaty, być może także dalsza medytacja. Przy korzystaniu z floatingu, nie trzeba umieć pływać. Można tam także bez obaw zasnąć.
Floating może doskonale odprężać, relaksować oraz pomagać wejść w stan głębokiej medytacji. Źródło: shutterstock

Floating - zalety

Unoszenie się na wodzie pomaga stymulować naturalną moc organizmu do leczenia i regeneracji. Może być stosowana przez osoby silnie zestresowane, zapracowane, cierpiące na chroniczne lub nawracające bóle, zmęczenia, zaburzenia snu, osoby w trakcie rehabilitacji, którym ta terapia może pomóc szybciej powrócić do pełni zdrowia.

Podczas floatingu ciało zachowuje się jak w stanie głębokiej medytacji, umysł osiąga spokój, a mózg wchodzi w stan fal mózgowych theta, co umożliwia przeżycie wyjątkowego relaksu. Osoby, które są przebodźcowane, stykają się z dużą ilością różnych informacji, mogą doświadczyć odprężającego uczucia „wyczyszczenia” głowy, świeżości i wypoczynku. Niektórzy twierdzą, że godzina floatingu równa się tygodniowi leżenia na słonecznej plaży.

W jednym badaniu wykazano, że osoby, które unosiły się na wodzie przez 12 sesji, zauważyły zmniejszenie bólu, stresu, lęku i depresji, a także poprawę jakości snu i ogólnego optymizmu. Wyniki utrzymywały się do czterech miesięcy po terapii.

Unoszenie się na wodzie dotlenia ciało, rozszerza naczynia krwionośne, występuje lepszy przepływ krwi do mózgu, narządów i kończyn, dzięki czemu może zmniejszać się ból i napięcie mięśni. Ponadto floating pomaga szybciej wracać do formy po treningu, ponieważ redukuje produkcję kwasu mlekowego we krwi, zmniejsza ogólną sztywność mięśni. 

Istnieją także dowody na to, że deprywacja sensoryczna może znacznie poprawić skupienie i koncentrację, a więc prowadzić do jaśniejszego i bardziej precyzyjnego myślenia. Co za tym idzie, wyniki w szkole czy w pracy mogą stać się lepsze.
ZALETY FLOATINGU
  • Redukuje stres i niepokój
  • Relaksuje i odpręża
  • Pobudza kreatywność i poprawia nastrój
  • Uśmierza ból i napięcia w mięśniach
  • Poprawia sen
  • Poprawia koncentrację i umożliwia jasne, precyzyjne myślenie
Tabela przedstawia możliwe zalety korzystania z floatingu. Źródło: opracowanie własne.

Floating – wady. Kto powinien uważać na floating?

Pomimo że floating ma wiele zalet, zdecydowanie nie jest to jednak aktywność dla każdego. Nie jest zalecane korzystanie ze zbiornika, jeśli występują:
  • zakaźne choroby skóry lub układu oddechowego,
  • otwarte rany lub niedawno zrobione tatuaże,
  • problem z nietrzymaniem moczu,
  • epilepsja lub inne poważne zaburzenia psychiczne,
  • ciąża wysokiego ryzyka,
  • włosy ufarbowane w ciągu ostatnich siedmiu dni,
  • nie można korzystać ze zbiornika pod wpływem alkoholu lub narkotyków,
  • miesiączka,
  • nieodpowiedni wiek (poniżej 18 roku życia),
  • klaustrofobia.

Zbiorniki do deprywacji sensorycznej są bezpieczne. Nie da się w nim np. utonąć, ponieważ solona woda ma dużą wyporność, ponadto ma też niewielką wysokość – zaledwie 10 cm. Jest to niezależne zarówno od wzrostu, jak i wagi.
Kapsuła do floatingu, fot. shutterstock

Floating – czy w kapsule można spać?

Tak, można spać i jednocześnie wciąż nie trzeba obawiać się utonięcia. Woda w kapsule wypycha ciało na powierzchnię, przewracanie się wymaga świadomego wysiłku (w przeciwieństwie do łóżka). Nawet jeśli zdarzy się przewrócić na bok we śnie, słona woda mocno szczypie w oczy, co natychmiast wybudza. Zasypianie w zbiorniku nie jest niebezpieczne – to nawet cel niektórych użytkowników kapsuł i fanów floatingu. Jedna godzina snu w zbiorniku odpowiada mniej więcej 4 godzinom normalnego snu – oznacza to kilkukrotnie większy relaks! Jednak jeśli tylko pojawiają się jakiekolwiek obawy, warto zapytać lekarza, czy  ten rodzaj relaksacji jest odpowiedni przy danym stanie zdrowia fizycznego i psychicznego.

Floating w ciąży – czy można praktykować?

Floating nie jest zabroniony dla kobiet w ciąży pod warunkiem, że ciąża nie jest wysokiego ryzyka. W rzeczywistości kobiety w błogosławionym stanie mogą czerpać ogromne korzyści z pływania w kapsule, choć czasem zaleca się unikać floatingu w pierwszym trymestrze ciąży oraz pod koniec ciąży. W przypadku jakichkolwiek działań i nowych aktywności, zawsze należy się wcześniej skonsultować z lekarzem i wypróbować floatingu tylko za jego jasną zgodą.

Floating – gdzie szukać go w Polsce?

Floating jest dostępny we wszystkich dużych miastach w Polsce. Najczęściej z kapsuły można skorzystać w ośrodkach typu SPA i wellness, istnieją jednak także specjalne miejsca, które specjalizują się wyłącznie we floatingu.
Ekologia.pl (Magdalena Karwat)

Bibliografia

  1. “https://floatworks.com/what-is-floating/floating-explained”; data dostępu: 2021-01-31
  2. “https://www.floatsixty.com/what-is-floating”; data dostępu: 2021-01-31
  3. “https://www.healthline.com/health/sensory-deprivation-tank#TOC_TITLE_HDR_2”; data dostępu: 2021-01-31
  4. “https://www.floatforhealth.com/what-is-floating”; data dostępu: 2021-01-31
  5. “https://daveasprey.com/health-benefits-floating/”; data dostępu: 2021-01-31
  6. “https://www.gravityspa.com/services/flotation/faq”; data dostępu: 2021-01-31
Ocena (3.8) Oceń:
Pasaż zakupowy