Masaż tajski ‒ historia, działanie i efekty po stosowaniu masażu tajskiego

Salony masażu tajskiego wyrastają dziś w niemal każdym europejskim mieście niczym przysłowiowe grzyby po deszczu. Klientów nęci społeczna moda oraz egzotyczna atmosfera obiektów, dzięki której można poczuć się jak w sercu Azji bez konieczności odbywania długiej podróży. Czy masaż tajski to jednak coś więcej niż kosztowna zmysłowa przyjemność? Kto na nim skorzysta, a kto raczej nie powinien ryzykować?



Masaż tajski przeprowadza się na sucho w ubraniu. Źródło: shutterstockMasaż tajski przeprowadza się na sucho w ubraniu. Źródło: shutterstock
  1. Historia masażu tajskiego
  2. Na czym polega masaż tajski?
  3. Jak przebiega masaż tajski?
  4. Korzyści zdrowotne masażu tajskiego
  5. Kiedy masaż tajski jest niewskazany?
  6. Masaż tajski – za i przeciw
W grudniu 2019 r. organizacja UNESCO dodała masaż tajski na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturalnego. Owa tradycyjna forma terapii jest bowiem czymś więcej niż tylko praktyką spa czy rehabilitacją. Oparta na prastarych zasadach hinduskiego systemu Ajurwedy i obficie czerpiąca z dorobku jogi, stanowi ogniwo łączące przeszłość Tajów z teraźniejszością, a jej globalne znaczenie jest coraz istotniejsze.

Historia masażu tajskiego

Według historyków masaż tajski liczy sobie około 2500 lat. Jego autorem miał być hindus Jivaka Kumar Bhaccha, znany również jako Shivago Komaraphat, przyjaciel i osobisty lekarz samego Buddy. Komaraphat nie wymyślił jednak sam owej praktyki, ale zaledwie ją uporządkował i spisał. Za inspirację miał natomiast setki lat tradycyjnych rytuałów hinduskich, chińskich oraz południowoazjatyckich. Masaż tajski nie jest też wcale jednym zamkniętym i zdeterminowanym systemem – w każdej prowincji Tajlandii wykonuje się go nieco inaczej, a każda szkoła ma trochę inny system nauczania.

Do samej Tajlandii nauczania Komaraphata dotarły wraz z buddyzmem, około III-II w. p.n.e. i zostały bardzo skutecznie włączone do tradycyjnej medycyny tajskiej. To bowiem Tajowie tak naprawdę rozwinęli sztukę słynnego masażu i nadali jej dzisiejszy kształt. W Tajlandii też znajdują się najważniejsze szkoły i instytucje certyfikujące masażystów. Aby zostać jednym z nich trzeba przejść przez 800 godzin oficjalnego kursu zorganizowanego pod patronatem tajskiego Ministerstwa Zdrowia!

Na czym polega masaż tajski?

Masaż tajski dość zasadniczo różni się od innych masaży, polegających na manipulacji tkanki poprzez różne formy ucisku. W tym przypadku mamy bowiem do czynienia za masażem na sucho, wykonywanym w ubraniu i bez użycia olejków. Podstawowe techniki obejmują ściskanie, uciskanie, a także ruchy rozciągające ciało. Dla samego masażysty jest to proces bardzo wymagający fizycznie i obejmujący poruszanie całymi partiami ciała klienta z jednoczesnym ich uciskaniem. Wykorzystuje on nie tylko swoje dłonie, ale także łokcie, kolana, pięty i całe przedramiona.

Wedle teorii masażu tajskiego na ciele rozłożonych jest dziesięć linii, wzdłuż których przebiega energia, a ich odpowiednia stymulacja pomaga przywrócić potrzebną do zdrowia równowagę. Co ważne, masaż tajski nie jest tylko pracą z ciałem, ale także umysłem i duszą klienta.
Ważnym elementem masażu tajskiego jest atmosfera. Źródło: shutterstock

Jak przebiega masaż tajski?

Wielu ludzi podróżujących do Tajlandii przeżywa wielki szok w związku ze swoim pierwszym masażem. Na ulicach Bangkoku i turystycznych miejscowości oferowane są bowiem masaże za bardzo przystępne ceny, ale zupełnie nie odpowiadające wyobrażeniom o zmysłowej atmosferze świeczek, kadzideł i azjatyckiej muzyki. Wykonywane często w ścisku, w niekoniecznie sterylnych warunkach i bez jakiegokolwiek „nabożeństwa”, są one jednak dość dobry odzwierciedleniem samej istoty masażu tajskiego, czyli intensywnej pracy jednego ciała z drugim.

Naturalnie, w wysokiej jakości salonach znajdziemy całą pożądaną oprawę – figury Buddy, kadzidełka i świeczki, tropikalne rośliny, stłumione światło, ekskluzywne tkaniny. Esencja procedury pozostaje jednak ta sama. Klientowi często oferuje się specjalne luźne ubranie, które ułatwia przyjmowanie poszczególnych póz. Zamiast łóżka do masażu wykorzystuje się materac lub matę leżącą bezpośrednio na podłodze.

W ciągu całego czasu trwania procedury masażysta dość intensywnie porusza bowiem partiami ciała klienta, wyciągając jego ramiona, odginając nogi i rotując tułów. W międzyczasie naciska łokciem czy kolanem w określone miejsca, powodując czasem przykre doznania. Nierzadko w celu rozluźnienia mięśni klienta masażysta wręcz chodzi po jego ciele! Niektóre pozy, często przypominające asany jogi, są przy tym tak karkołomne, że mniej mobilne osoby mogą mieć problem z ich akceptacją. Na szczęście, eksperci wiedzy doskonale jak bardzo mogą pociągnąć i wygiąć i jaki nacisk wywrzeć, aby osiągnąć skutek bez ryzyka kontuzji.

Klasyczny masaż tajski obejmuje całe ciało, przy czym najpierw pracuje się z partiami krańcowymi, zmierzając stopniowo do tułowia. Istnieje jednak możliwość zastosowania technik tajskich wyłącznie na głowę i szyję czy same plecy. Po zakończeniu masażu absolutnie normalne jest uczucie rozbicia, zmęczenia i bolesności, które powinno poprawić się znacząco następnego dnia.

Korzyści zdrowotne masażu tajskiego

Dominującym celem i korzyścią z masażu tajskiego ma być wspomniane wyżej oczyszczenie kanałów przepływu życiowej energii. Dla ludzi świata zachodniego jest to dość niejasna idea, ale współczesna nauka potrafi przełożyć ją na wymierne korzyści fizyczne.

Po pierwsze więc, masaż tajski okazuje się skuteczny w łagodzeniu bólów głowy, włącznie z migrenami. W świetle badań opublikowanych w 2014 i 2015 r. korzyści mogą utrzymać się od kilku dni do nawet 15 tygodni! Niemniej efektywny jest w zakresie łagodzenia bólów pleców, pomagając ograniczyć liczbę przyjmowanych środków przeciwbólowych. Tajscy badacze dowiedli, że karkołomne techniki redukują zarówno bóle w dolnej, jak i górnej części kręgosłupa. Ponadto skutecznie poprawiają one zakres ruchomości stawów, ograniczając sztywność i bóle. W badaniach masaż tajski przyniósł wyraźną poprawę m.in. w przypadku dolegliwości związanych z chorobą zwyrodnieniową kolana (Peungsuwan i in., 2014). Polepszenie mobilności ma również przełożenie na atletyczną wydajność organizmu – masaż tajski pomaga sportowcom poprawić kondycję i wytrzymałość, zwiększając dopływ tlenu do mięśni.

Mimo, że nie jest ściśle masażem relaksacyjnym i wyciszającym, masaż tajski okazuje się również skutecznie ograniczać w ludziach poziom stresu i niepokoju. W ramach eksperymentu badano wręcz obrazy fal mózgowych osób poddanych masażowi, które wykazały wysoki poziom relaksacji, większy niż w przypadku innych procedur fizjoterapeutycznych (Buttagat i in., 2012). Poza uczuciem ukojenia nerwowego ludzie poddawani masażowi tajskiemu odczuwają zwykle po ustaniu pierwszych skutków ubocznych przypływu niezwykłej energii, a wręcz odmłodzenia. W efekcie masaż polecany jest m.in. do łagodzenia chronicznego zmęczenia i w tym zakresie wygrywa rywalizację z podobnym w pomyśle masażem szwedzkim.
Tabela przedstawiająca korzyści z masażu tajskiego; opracowanie własne

Kiedy masaż tajski jest niewskazany?

Częścią treningu każdego tajskiego masażysty jest edukacja, kiedy usługi nie należy wykonywać, bowiem może być ona groźna dla zdrowia. Takim bezwzględnym przeciwwskazaniem są nowotwory, gdyż według teorii masażu tajskiego stymulowanie głębokich tkanek może zwiększyć ryzyko przerzutów! Poza tym masażu nigdy nie wykonuje się osobom mającym gorączkę, zwichnięcia, stany zapalne oraz otwarte rany. Dalszym poważnym przeciwwskazaniem są poważne operacje na narządach wewnętrznych wykonywane w ostatnich trzech latach – w tym przypadku proces gojenia może być bowiem jeszcze niekompletny.

Masaż tajski jest także niewskazany kobietom ciężarnym, osobom z podwyższonym ciśnieniem krwi, przepuklinami, chorobami serca oraz zatorami i krwotokami mózgowymi. Szczególnej ostrożności masażysty wymagają ponadto takie schorzenia jak osteoporoza, dna moczanowa i reumatoidalne zapalenie stawów, cukrzyca oraz zaawansowane żylaki.

Z bardziej prozaicznych czynników wymienia się również stan odurzenia alkoholowego oraz spożycie posiłku w ciągu ostatnich dwóch godzin. W tym pierwszym przypadku trudno jest bowiem oczekiwać współpracy od klienta; w tym drugim istnieje ryzyko wywołania niestrawności. 
Masażysta stosuje wiele pozycji rozciągających wymagających siły. Źródło: shutterstock

Masaż tajski – za i przeciw

W wyobrażeniu wielu ludzi masaż tajski jest luksusowym rytuałem relaksacyjnym pozwalającym poczuć się jak egzotycznym spa. Idea ta nie jest jednak zgodna z prawdą – w rzeczywistości masaż tajski bywa chwilami nieprzyjemny, wręcz bolesny i raczej nie sprzyja odpoczynkowi. Nie w każdym polskim studio znajdują się też odpowiednio przeszkoleni masażyści. Sam fakt, że personel stanowią Tajowie nie świadczy jeszcze o poziomie usług! W poczet wad masażu tajskiego można jeszcze zaliczyć stosunkowo wysoką cenę oraz element ryzyka związany z kontuzją - bardzo rzadko, ale zdarzają się przypadki zwichnięć lub złamań przy nieprawidłowo przeprowadzonym masażu.

Z drugiej strony jednak, faktyczne korzyści z masażu tajskiego są dowiedziono naukowo i obejmują wiele różnych stref naszej fizyczności i psychiki. Niektórzy ludzie regularnie raz na jakiś czas poddają się tej niezwykłej procedurze, aby utrzymać się w formie i oddalić bolączki dnia powszedniego związane choćby ze stresem, bólami reumatycznymi czy przepracowaniem. Ogólnie rzecz biorąc, jest to propozycja dla osób zdrowych, ale potrzebujących energetycznego doładowania i przywrócenia naturalnej równowagi organizmu.
Ekologia.pl (Agata Pavlinec)

Bibliografia

  1. Asokananda; “History and origins of Traditional Thai Massage”; data dostępu: 2021-04-09
  2. Jamie Eske; “What are the health benefits of Thai massage?”; data dostępu: 2021-04-09
  3. School of Thai Massage; “Contra-indications in Thai Massage”; data dostępu: 2021-04-09
  4. Keattichai Keeratitanont i in.; “The efficacy of traditional Thai massage for the treatment of chronic pain: A systematic review”; data dostępu: 2021-04-09
  5. Chantip Juntakarn i in.; “The Effectiveness of Thai Massage and Joint Mobilization”; data dostępu: 2021-04-09
  6. Virginia S.Cowen i in.; “A comparative study of Thai massage and Swedish massage relative to physiological and psychological measures”; data dostępu: 2021-04-09
  7. Thanarat Sripongngam i in.; ““Immediate Effects of Traditional Thai Massage on Psychological Stress as Indicated by Salivary Alpha-Amylase Levels in Healthy Persons”; data dostępu: 2021-04-09
Ocena (4.4) Oceń:
Pasaż zakupowy