SŁOWIK SZARY. Ptak. Zwierzę - słowik szary, bekwarek
Ekologia.pl Wiedza Atlas zwierząt Strunowce Kręgowce Ptaki Wróblowe Muchołówkowate Luscinia Słowik szary

Słowik szary (Luscinia luscinia)

Nazywana/y także: bekwarek
Słowik szary, fot. Ihor Hvozdetskyi/Shutterstock

Słowik szary jest niewielkim ptakiem wróblowym. Kształtem jest podobny do słowika rdzawego. Ubarwienie słowika szarego jest jednak nieco ciemniejsze, szczególnie jeśli chodzi o szarą barwę wierzchniej i spodniej strony tułowia. Na podbródku słowik posiada brunatnoszary pas piór, a na jego ciemnoszarej piersi czasem zauważyć można ciemne plamki lub kreski. Ptak ten ma stosunkowo długie skrzydła, ciemnobrunatny dziób i nogi. Dorosły samiec słowika szarego nie różni się wyglądem od samicy, ale młode osobniki – w przeciwieństwie do dorosłych – mają bardziej brązową barwę piór z ciemniejszym plamkowaniem. Długość ciała słowika szarego wynosi 16 cm, masa ciała 20 -35 g, zaś rozpiętość skrzydeł 24 -27 cm.

Słowik szary ma szeroki zasięg występowania w Europie – lęgi odbywa zarówno na południu krajów skandynawskich, poprzez kraje bałtyckie, aż po Rumunię i Ural. Zasiedla również Azję środkową. W Polsce największe jego populacje zaobserwowano na północy oraz wschodzie kraju, szczególnie na Lubelszczyźnie i Podkarpaciu. Na przełomie sierpnia i września słowik szary rozpoczyna wędrówkę w kierunku zimowisk, czyli do Afryki wschodniej, a czasem nawet południowej.

Słowik szary najczęściej przebywa wśród podmokłych drzewostanów i w dolinach rzek oraz w okolicach jezior. Ponieważ gniazdo wije na powierzchni ziemi, środowisko w jakim bytuje musi obfitować także w gęste zarośla. W przeciwieństwie do słowika rdzawego, nie zamieszkuje więc terenów suchych czy też śródpolnych drzewostanów. Gniazdo słowika szarego składa się ze zbutwiałych liści, suchych traw oraz drobnych gałązek, a wyścielone jest trawą i korzonkami.

Sezon lęgowy przypada na maj. Samica wraz z samcem tworzy w okresie rozrodu monogamiczną parę. Samica składa od 4 do 5 jaj, które wysiaduje przez 13 dni, zaś samiec w tym czasie ją dokarmia. Również po wykluciu się młodych samiec jest odpowiedzialny za wyżywienie całej rodziny. Choć do 15 dnia życia młode zazwyczaj opuszczają już gniazdo, to rodzice dokarmiają je jeszcze przez około 3 tygodnie. Słowik szary może żyć nawet 9 lat.

Słowik żeruje na powierzchni ziemi. Podstawę diety słowika szarego stanowią różnorodne owady oraz inne bezkręgowce. Są to np. wije, stonogi, ważki, chrząszcze lub koniki polne. Poza bezkręgowcami słowik szary czasami żywi się miękkimi owocami: jagodami, czarnym bzem i porzeczkami.

4.7/5 - (7 votes)