„Bombus” – hybrydowe auto z Politechniki Krakowskiej
Jest mały (2,5 m długości i 1,2 m szerokości), lekki (240 kg), oszczędny i – zdaniem twórców – praktyczny. Czy hybrydowy pojazd miejski „Bombus” skonstruowany przez studentów z Politechniki Krakowskiej rozwiąże problemy z parkowaniem w wielkich aglomeracjach?
Ma spełniać rolę przysłowiowej torebki, bowiem „Bombus”, to pojazd, który należy do kategorii PCV czyli „Personal Commuting Vehicle”, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza pojazd bardzo osobisty. Bowiem przy realizacji przyjęto koncepcję, w której układ siedzeń jest typu tandem, co pozwoliło ograniczyć szerokość pojazdu, a wprowadzając jednocześnie sposób siedzenia zbliżony do motocyklowego uzyskano niewielką długość pojazdu (2.5m). Z kolei niewielką masę całkowitą pojazdu wynoszącą 250 kg uzyskano wykorzystując na ramową konstrukcję nośną i niektóre elementy nadwozia stopy aluminium.
Plusy? Hybrydowy pojazd miejski rozwiązuje problemy z parkowaniem w wielkich aglomeracjach, a poza tym jest łatwy w prowadzeniu, tani w produkcji i użytkowaniu.
Pojazd napędzany jest przez dwa elektryczne silniki BLDC (Brushless) o łącznej mocy ok. 3 kW, które umieszczone są w kołach przednich oraz jednego silnika czterosuwowego o pojemności 50ccm o mocy 4 kW.
„Silniki elektryczne zasilane są z baterii litowych o napięciu 72V. Ze względu na ograniczone koszty realizacji projektu oraz ewentualną, przyszłościową cenę pojazdu pojemność baterii jest niewielka i umożliwia zasięg pojazdu przy napędzie elektrycznym wynoszący około 35 km.” – czytamy na stronie Politechniki Krakowskiej.
Plusem jest „podręczna” ładowarka, która znajduje się w wyposażeniu pojazdu, która umożliwi ładowanie auta z domowego gniazdka.
By uzyskać zadowalające przyspieszenie, studenci zmodyfikowali układ spalinowego napędu ze skutera z przekładnią CVT, tak aby możliwa była jednoczesna praca układu spalinowego i elektrycznego.
Pojazd może być wykonywany jako pojazd hybrydowy, tak został zaprojektowany, jako pojazd elektryczny lub pojazd z napędem spalinowym w zależności od przeznaczenia i przede wszystkim zasobności portfela kupującego.
Pojazd powstał w ramach pracy magisterskiej trójki studentów Wydziału Mechanicznego PK, a mianowicie: Tadeusza Gwiazdonia, Artura Pulchnego, Mateusza Rudnickiego pod opieką merytoryczną dr hab. inż. Witolda Grzegożka prof. PK.