Mity i fakty na temat samochodów elektrycznych
Auta elektryczne (EV) cieszą się rosnącą popularnością, co widać na ulicach. Wokół ich przyszłości, wpływu na środowisko oraz ekonomicznych aspektów krąży jednak wiele sprzecznych informacji, które mają prawo konsternować. Niektóre z nich rozsiewane są z powodów czysto politycznych i nie mają wiele wspólnego z faktami. Poznaj największe mity o samochodach elektrycznych.
- Auta elektryczne są bardzo drogie – mit
- Baterie do EV szybko się psują – mit
- Samochodów elektrycznych nie ma gdzie ładować – mit
- Auta elektryczne mają krótki zasięg – mit
- Auta elektryczne są niebezpieczne – mit
- Energia potrzebna do ładowania aut generuje emisje – fakt, ale…
- Baterie wykorzystywane w EV są szkodliwe dla środowiska – fakt, ale…
- Auta elektryczne pomagają zwalczać zmianę klimatu – fakt
- Samochody elektryczne – pytania i odpowiedzi
Przypomnijmy, że Unia Europejska planuje od 2035 r. zakazać lub przynajmniej drastycznie ograniczyć sprzedaż i rejestrację aut na benzynę i olej napędowy. Celem jest oczywiście redukcja emisji gazów cieplarnianych oskarżanych o zasadniczy wpływ na zmianę klimatu. Samochody elektryczne to jedna z najważniejszych alternatyw dla pojazdów spalinowych, ale jednocześnie temat budzący wiele kontrowersji. Nie wszystkim informacjom pojawiającym się w mediach należy jednak wierzyć.
Auta elektryczne są bardzo drogie – mit
Faktycznie, pierwsze samochody elektryczne szokowały cenami. Z czasem ich ceny zaczęły jednak systematycznie spadać, a na rynku pojawiły się modele przeznaczone również dla mniej zasobnych kieszeni. Dodatkowo w Stanach Zjednoczonych kupującym elektryczne auta oferuje się zwroty z środków publicznych, a w Europie wiele krajów również zdecydowało się na finansowe wsparcie lub ulgi podatkowe zwiększające opłacalność zakupu. Co zaś najważniejsze, koszty operacyjne użytkowania samochodów elektrycznych są znacznie niższe niż spalinowych.
Baterie do EV szybko się psują – mit
W przeciwieństwie do aut spalinowych baterie samochodów elektrycznych zostały zaprojektowane tak, aby nie trzeba było ich wcale wymieniać. Badanie z 2023 r. wykazało, że współczynnik wymian sięgał 2,5% w ciągu ostatnich 10 lat, ale dzięki udoskonaleniu technologii spadł w 2022 r. do 0,3%. Producenci tacy jak Tesla czy Nissan oferują nawet gwarancję na do 8 lat lub 160 tys. km.
Samochodów elektrycznych nie ma gdzie ładować – mit
W Polsce pod koniec czerwca 2024 r. działało ponad 7,5 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania. W innych krajach europejskich sytuacja wygląda jeszcze lepiej – w Niemczech działa już 69 tys. ładowarek, we Francji 120 tys., zaś we Włoszech 37 tys. Liczby te stale rosną, a dodatkowo istnieje możliwość ładowania auta elektrycznego we własnym garażu z wykorzystaniem energii wygenerowanej przez panele fotowoltaiczne.
Auta elektryczne mają krótki zasięg – mit
Przeciwnicy EV przez długi czas twierdzili, że autem na prąd nie da się nigdzie daleko zajechać. Przy rzadkiej z początku sieci punktów ładujących był to oczywiście spory mankament. Obecnie nie tylko jednak nie trzeba się martwić o ewentualne doładowanie podczas podróży, ale dodatkowo większość producentów znacząco zwiększyła zasięg swoich modeli. Jeśli zaś wziąć pod uwagę, że ogromna większość z nas wykorzystuje samochody przede wszystkim do codziennego przemieszczania się po mieście – do pracy, szkoły czy sklepu – auta elektryczne w zupełności pokrywają te potrzeby. Średni zasięg EV oferowanych na rynku to obecnie 379 km.
Auta elektryczne są niebezpieczne – mit
Samochody elektryczne muszą spełniać te same normy bezpieczeństwa, co klasyczne auta spalinowe. W razie wypadku drogowego w obu typach pojazdów istnieje ryzyko eksplozji, ale producenci starają się mu przeciwdziałać specjalnymi zabezpieczeniami – czujniki kolizji mogą np. automatycznie wyłączać baterię przed spodziewanym zderzeniem. Zagrożenie przegrzaniem minimalizowane jest dzięki systemom chłodzącym, a dodatkowo ogniwa wielu aut chronione są specjalną obudową ze stali i aluminium.
Energia potrzebna do ładowania aut generuje emisje – fakt, ale…
Ładując auto pobieramy prąd, który musiał zostać jakoś wyprodukowany. Prawdą jest, że w Polsce 60% elektryczności wciąż pochodzi ze spalania paliw kopalnych, co faktycznie wiąże się z emisją CO2. Nie można jednak zapominać, że jesteśmy w trakcie transformacji energetycznej, która zmierza do uzyskania zerowych emisji i zastąpienia węgla oraz gazu ziemnego energią słoneczną, wodną, wiatrową i geotermalną. We Francji 36,5% energii pochodzi z elektrowni atomowych, a w Norwegii 38,5% z elektrowni wodnych.
Baterie wykorzystywane w EV są szkodliwe dla środowiska – fakt, ale…
Produkcja wszystkich baterii i akumulatorów nie jest obojętna dla środowiska. Poza samym procesem, który generuje gazy cieplarniane, do konstrukcji ogniw wykorzystuje się metale, takie jak kobalt czy lit, których utylizacja stanowi poważny problem. Warto jednak wiedzieć, że technologia nieustannie postępuje, a prace nad ogniwami bez kobaltu są już bardzo zaawansowane. W Unii Europejskiej dodatkowo postuluje się, aby więcej niż 50% baterii do EV było recyklowane. Ponadto producenci ogniw są prawnie zobligowani do odbioru zużytych baterii i ich odpowiedzialnej utylizacji.
Auta elektryczne pomagają zwalczać zmianę klimatu – fakt
Mimo wielu sceptycznych opinii porównanie emisji związanych z autami spalinowymi z emisjami generowanymi przez EV nie pozostawia żadnych złudzeń. Według naukowców z Uniwersytetu w Michigan, EV redukują klimatyczne zanieczyszczenia aż o 65%. A sektor transportu należy do najpoważniejszych źródeł gazów cieplarnianych, których kondensacja w atmosferze sprzyja podwyższaniu globalnej temperatury i związanej z tym zmiany klimatu. Dzięki udoskonalaniu technologii do 2030 r. oszczędności na emisjach dzięki samochodom elektrycznym mają w Europie sięgnąć nawet 74-77%.
Samochody elektryczne – pytania i odpowiedzi
Czy samochody elektryczne to jedyna alternatywa dla aut spalinowych?
Nie, cel redukcji emisji realizują również inne auta napędzane np. na wodór lub metanol.
Jak często płoną samochody elektryczne?
Według danych polskiej Straży Pożarnej w 2022 r. w całym kraju spłonęło 21 aut elektrycznych – to 1 jeden pożar na 2439 samochodów.
Ile jest samochodów elektrycznych na świecie?
Na świecie jest już ponad 40 mln aut elektrycznych i liczba ta nieustannie rośnie. W Polsce w lipcu 2024 r. zarejestrowanych było ponad 70 tys. EV.
- „5 facts that set the record straight on electric vehicles in the U.S.” Environmental Defense Fund, https://www.edf.org/setting-record-straight-electric-vehicles, 22/9/2024;
- “Electric Vehicle Myths” EPA, https://www.epa.gov/greenvehicles/electric-vehicle-myths, 22/09/2024;
- “Factcheck: 21 misleading myths about electric vehicles” Carbon Myths, https://www.carbonbrief.org/factcheck-21-misleading-myths-about-electric-vehicles/, 22/09/2024;
- “Electric vehicle myths and facts” BBC, https://www.bbc.com/storyworks/future/the-mother-of-reinvention/electric-vehicle-myths-and-facts, 22/09/2024;
- “5 Facts You Should Know About Electric Vehicles” Leo Banks i in., https://www.americanprogress.org/article/5-facts-you-should-know-about-electric-vehicles/, 22/09/2024;
- “Debunking the 5 Worst Myths About Electric Vehicles” Ben Murray i in., https://www.foodandwaterwatch.org/2024/04/24/debunking-the-5-worst-myths-about-electric-vehicles/, 22/09/2024;