Rewolucja w transporcie miejskim – jak polskie miasta rozwijają flotę e-autobusów?
Elektryczne autobusy pozwalają zmniejszyć poziom emisji, poprawiając jakość powietrza w miastach i przeciwdziałając zmianie klimatu. Są również ciche, bardziej ekonomiczne w eksploatacji i bardziej komfortowe dla pasażerów. Transformacja w kierunku niskoemisyjnego transportu miejskiego nie jest jednak łatwa – którym miastom w Polsce powodzi się w tej sferze najlepiej?
Warszawa
Nie będzie zaskoczeniem, że liderem w elektryfikacji transportu publicznego w Polsce jest stołeczne miasto Warszawa. Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA) wprowadziły do swojej floty pierwsze autobusy elektryczne już w 2015 r. – obecnie po ulicach stolicy jeździ ich już 161, a do 2026 r. liczba ta ma wzrosnąć do 271 pojazdów.
MZA powiększa park autobusowy dzięki umowom z dwoma dostawcami. Większość warszawskich e-autobusów to pojazdy marki Solaris produkowane w Bolechowie pod Poznaniem. Dodatkowo w 2024 r. zdecydowano o zakupie 18 pojazdów chińskiej marki Yutong, które w Polsce dystrybuuje firma Busnex. Wcześniejsza inwestycja z 2020 r., realizowana ze wsparciem Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, obejmowała zakup 130 autobusów elektrycznych oraz instalację sieci ładowarek na końcowych przestankach wybranych linii.

Warszawa jest liderem elektryfikacji transportu miejskiego w Polsce, fot. photocreo/envato
Kraków
Pierwsze elektryczne autobusy pojawiły się na ulicach Krakowa już w 2014 r. – początkowo były to pojazdy dzierżawione od zagranicznych firm. Dzięki współpracy z firmą Solaris, która zaoferowała miastu autobus testowy, już 2016 r. we flocie krakowskiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego pojawiły się cztery własne e-autobusy. Obecnie jest ich już ponad 70.
W marcu 2025 r. MPK w Krakowie potwierdziło zakup kolejnych 32 autobusów zasilanych energią elektryczną. Dostarczą je marki Solaris oraz Irizar e-mobility, a inwestycja będzie w 100% finansowana z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w ramach III edycji programu „Zielony Transport Publiczny”. Nowe elektryki pojawią się na ulicach Krakowa w 2026 r. i będą posiadały opcję ładowania zarówno przez złącze plug-in, jak i pantograf na dachu. Kolejny, już ogłoszony przetarg wzbogaci miasto o dalszych 5 e-autobusów.

Po krakowskich ulicach jeździ już ponad 70 elektrycznych autobusów, fot. RossHelen/envato
Poznań
Miejską flotę autobusową w Poznaniu tworzy dziś ok. 330 pojazdów – 58 z nich to klasyczne pojazdy elektryczne, zaś 25 wyposażonych jest w wodorowe ogniwa paliwowe. Pierwszy elektryk wyjechał na ulicę wielkopolskiej aglomeracji w 2019 r., a wszystkie dotychczasowe autobusy zeroemisyjne zakupiono dzięki zewnętrznemu dofinansowaniu. Na części pojazdów zamontowano na dachach systemy fotowoltaiczne, aby ograniczyć zużycie energii.
W 2025 r. władze Poznania po raz kolejny udowodniły, że wiedzą, jak czerpać dostępne fundusze pomocowe. Miasto pozyskało 100 mln zł na zakup 26 nowych autobusów z napędem elektrycznym i wodorowym – dostarczy je marka Solaris. Elektryki obsługują przede wszystkim trasy przebiegające przez obszary miasta o największej gęstości zaludnienia. W planach poznańskiego MPK są też szkolenia kierowców i mechaników oraz budowa instalacji fotowoltaicznej, która pomoże ładować pojazdy.

Poznań kupuje autobusy elektryczne i wodorowe dzięki zewnętrznemu dofinansowaniu, źródło: Adrian Grycuk, CC BY-SA 3.0 PL, via Wikimedia Commons
Zielona Góra
Bardzo udaną elektryfikację transportu miejskiego prowadzi Zielona Góra. Na co dzień na ulice miasta oraz okolicznych miejscowości w gminie Zabór wyjeżdża 89 autobusów – aż 69 z nich stanowią pojazdy elektryczne takich marek jak Ursus, Solaris, Mercedes-Benz, Karsan i ARP. Są wśród nich zarówno 12 i 18-metrowe autobusy, jak i modele klasy mini i midi (6 i 8 m długości). Zakup ostatnich pięciu e-autobusów modelu Pilea ARP sfinansowany został również z rządowego programu Zielony Transport Publiczny.
Miasto, które już teraz cieszy się wysoką jakością powietrza, a według krajowego monitoringu nie odnotowuje się w nim przekroczeń żadnych mierzonych substancji niebezpiecznych, planuje dalej poszerzać swoją zeroemisyjną flotę, aby objąć jej zasięgiem nowe trasy. Na 2026 r. planowany jest zakup dwóch kolejnych elektrycznych autobusów przegubowych, a następne przetargi ogłoszone zostaną w 2028 i 2029 r. Częścią rewolucji transportowej ma być również budowa własnego magazynu energii, który pozwoli zasilać flotę energią z OZE.

W Zielonej Górze 80% floty miejskich autobusów jest elektryczna, źródło: LZG, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons
Jaworzno
W e-autobusy inwestują nie tylko duże miasta. 80-tysięczne Jaworzno w województwie śląskim należy do liderów elektromobilności w Polsce. To właśnie tu bowiem w 2015 r. zadebiutował pierwszy polski autobus elektryczny, a dziś flota zeroemisyjna obejmuje już 49 pojazdów. Tradycyjne autobusy spalinowe kursują już jedynie w godzinach szczytu w dni robocze oraz jako pojazdy rezerwowe.
Na rok 2026 miasto zaplanowało zakup siedmiu nowych 12-metrowych elektryków dzięki dofinansowaniu z Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027. Dzięki temu uda się wycofać całkowicie z użycia najstarsze i „najbrudniejsze” autobusy dieslowe. Zdaniem przedstawicieli firmy Solaris, Jaworzno jest modelowym przykładem miasta rozwijającego elektromobilność, a tutejsza zajezdnia jest jedną z najnowocześniejszych w kraju.


Jaworzno jest pionierem elektromobilności pośród średnich miast Polski, źródło: MOs810, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons
Prognozy dla e-autobusów w Polsce
Autobusy elektryczne pojawiają się już również w wielu innych miastach Polski, m.in. Białymstoku, Katowicach, Gdyni, Toruniu, Włocławku i Zakopanem. Inwestują w nie tylko duże metropolie, ale i średnie miasta oraz gminy turystyczne.
Łącznie w ramach trzeciej edycji realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) program Zielony Transport Publiczny podpisano umowy z 73 miastami na zakup 902 autobusów zeroemisyjnych i instalację 593 punktów ładowania tych pojazdów. Według raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego „Jak wspierać elektromobilność”, do końca 2025 r. Polska będzie posiadać trzecią co do wielkości flotę autobusów elektrycznych w Europie.
E-autobusy w Polsce – pytania i odpowiedzi
Ile jest w Polsce autobusów elektrycznych?
Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w lutym 2025 r. po ulicach polskich miast jeździło 1420 e-autobusów.
Czy miasta mogą zaniechać elektryfikacji transportu publicznego?
Nie, ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych nakłada na miasta powyżej 100 tys. mieszkańców zakaz kupowania autobusów innych niż zeroemisyjne od 2026 r. Miasta poniżej 50 tys. mieszkańców muszą mieć we flocie min. 22% udział pojazdów elektrycznych
Czy autobusy elektryczne są lepsze niż wodorowe?
Autobusy elektryczne są tańsze w eksploatacji niż wodorowe. Pojazdy wodorowe mogą być jednak lepszym rozwiązaniem dla miast, gdzie brakuje infrastruktury do ładowania, a podaż wodoru jest wysoka.
- „902 zeroemisyjne autobusy z KPO” Ministerstwo Klimatu i Środowiska, https://www.gov.pl/web/klimat/902-zeroemisyjne-autobusy-z-kpo, 19/03/2025;
- „Rekordowa dotacja dla Warszawy. Przyjedzie 80 autobusów elektrycznych” Portal Samorządowy, https://www.portalsamorzadowy.pl/gospodarka-komunalna/rekordowa-dotacja-dla-warszawy-przyjedzie-80-autobusow-elektrycznych,583357.html, 19/03/2025;
- „Park elektrycznych autobusów - luty 2025” Michał Hadyś, https://www.samar.pl/rynek-w-liczbach/park-elektrycznych-autobusow-2025-2025, 19/03/2025;
- „30 nowych „elektryków” dla stolicy” Miasto Warszawa, https://um.warszawa.pl/-/30-nowych-elektrykow-dla-stolicy, 19/03/2025;
- „Autobusy elektryczne” MPK SA w Krakowie, https://www.mpk.krakow.pl/pl/tabor/autobusy-elektryczne/, 19/03/2025;
- „Autobusów elektrycznych w Zielonej Górze będzie przybywać, by powietrze było jeszcze lepsze. A jakie jest teraz?” Leszek Kalinowski, https://gazetalubuska.pl/autobusow-elektrycznych-w-zielonej-gorze-bedzie-przybywac-by-powietrze-bylo-jeszcze-lepsze-a-jakie-jest-teraz/ar/c4-18722431, 19/03/2025;
- „Elektromobilność” Miasto Jaworzno, https://www.jaworzno.pl/electromobility/, 19/03/2025;



