Toyota e-Palette: pojazd, który może być autobusem, sklepem i taksówką
Toyota zrobiła kolejny krok w stronę rewolucji transportowej. We wrześniu 2025 roku na japoński rynek trafiła produkcyjna wersja elektrycznego e-Palette – wszechstronnego pojazdu, który łączy w sobie cechy autobusu, mobilnego sklepu, a w przyszłości także autonomicznej taksówki.

Historia e-Palette sięga 2018 roku, kiedy Toyota po raz pierwszy zaprezentowała koncepcyjny model jako swoją wizję mobilności przyszłości. Rok później pojazd trafił na Tokyo Motor Show, a jego praktyczny potencjał udowodniły igrzyska olimpijskie i paraolimpijskie w Tokio w 2021 roku. Wtedy 20 egzemplarzy obsługiwało sportowców, organizatorów i działaczy, poruszając się w trybie częściowo autonomicznym. Kolejne testy odbyły się podczas igrzysk w Paryżu, co pozwoliło dopracować technologię przed rynkowym debiutem.
e-Palette od razu zwraca uwagę swoim minimalistycznym, ale praktycznym designem. Nadwozie w formie prostopadłościanu, koła umieszczone w samych rogach oraz symetryczny przód i tył sprawiają, że pojazd jest nie tylko zwrotny (promień skrętu to 6,5 m), ale i maksymalnie przestronny.
Wnętrze, mierzące 2,8 m długości i ponad 2,1 m wysokości, może pomieścić do 16 osób – cztery siedzące i dwanaście stojących. Duże przeszklenia zapewniają poczucie przestrzeni i komfort podróży, a inteligentna architektura pozwala dostosować kabinę do różnych zastosowań – od transportu pasażerskiego, przez mobilne punkty usługowe, aż po sklepy na kółkach.
Toyota pomyślała także o dostępności – szerokie rozsuwane drzwi i elektryczne rampy ułatwiają korzystanie z pojazdu osobom z niepełnosprawnościami, a opcjonalny system szybkiego mocowania wózków inwalidzkich zwiększa bezpieczeństwo i wygodę.

Toyota e-Palette – mobilność przyszłości staje się rzeczywistością, fot. toyotanews.eu
Pod względem napędu e-Palette wpisuje się w nurt elektromobilności. Silnik elektryczny o mocy 204 KM i 266 Nm momentu obrotowego rozpędza pojazd do 80 km/h, a bateria litowo-jonowa o pojemności 72,8 kWh zapewnia zasięg do 250 km na jednym ładowaniu. Dzięki szybkiemu ładowaniu prądem stałym (90 kW) akumulator można uzupełnić od 0 do 80% w około 40 minut.
Co ciekawe, e-Palette może pełnić również funkcję mobilnego magazynu energii – pojazd jest w stanie zasilać urządzenia elektryczne w trybie V2L (vehicle-to-load).
Na pokładzie znalazł się system kierowniczy Steer-by-Wire, który poprawia precyzję prowadzenia, a także nowoczesny kokpit z innowacyjną kierownicą. Już w momencie debiutu e-Palette oferuje jazdę autonomiczną na poziomie 2. (SAE), opartą na kamerach, radarach LiDAR i zaawansowanym oprogramowaniu. Toyota zapowiada jednak, że w roku fiskalnym 2027 wybrane pojazdy osiągną poziom 4., co pozwoli na pełną autonomię w wyznaczonych obszarach.
Pierwsze egzemplarze e-Palette nie trafią jednak tylko do flot przewozowych. Toyota zamierza wykorzystać je w swojej futurystycznej inwestycji – mieście Woven City, a także w TOYOTA ARENA TOKYO, gdzie pojazdy będą pełnić rolę transportu i mobilnych punktów usługowych.

Wnętrze e-Palette, fot. toyotanews.eu

Absolwentka Inżynierii Środowiska na Politechnice Warszawskiej. Specjalizuje się w technicznych i naukowych tekstach o przyrodzie, zmianie klimatu i wpływie człowieka na środowisko. W swoich artykułach łączy rzetelną wiedzę inżynierską z pasją do natury i potrzeby życia w zgodzie z otoczeniem. Uwielbia spędzać czas na łonie przyrody – szczególnie na Warmii, gdzie najchętniej odkrywa dzikie zakątki podczas pieszych wędrówek i wypraw kajakowych
Opublikowany: 2 października, 2025 | Zaktualizowany: 3 października, 2025