BYD zaskakuje! Nowy system ładowania elektryków ma być tak szybki jak tankowanie!
Chiński gigant motoryzacyjny BYD wstrząsnął rynkiem elektromobilności, ogłaszając przełomowy system szybkiego ładowania. Nowa “super e-platforma” umożliwia osiągnięcie prędkości ładowania na poziomie 1000 kW, co jest wynikiem dwukrotnie lepszym niż obecne superładowarki Tesli. To oznacza, że naładowanie baterii do przejechania 400 km zajmie zaledwie pięć minut – czas porównywalny z tankowaniem paliwa. – informuje Reuters.
Podczas transmitowanego na żywo wydarzenia w Shenzhen założyciel BYD, Wang Chuanfu, podkreślił, że kluczowym celem firmy jest całkowite wyeliminowanie obaw związanych z długim czasem ładowania pojazdów elektrycznych. Przedstawiona technologia to pierwsze w branży rozwiązanie umożliwiające ładowanie o mocy jednego megawata.
BYD zamierza również zbudować własną sieć ultraszybkich stacji ładowania – ponad 4000 stanowisk w całych Chinach. To znaczący krok dla firmy, której użytkownicy dotychczas korzystali głównie z infrastruktury konkurencyjnych marek lub publicznych stacji ładowania.
Cios dla Tesli?
Wieści o nowym systemie ładowania BYD pojawiają się w momencie, gdy Tesla zmaga się z licznymi wyzwaniami. W ciągu zaledwie jednego dnia, 10 marca, wartość akcji amerykańskiego giganta spadła o 15%. Gwałtowne spadki wartości rynkowej, wynoszące niemal połowę od grudnia, to efekt nie tylko trudności w realizacji obiecanych technologii autonomicznej jazdy, ale także politycznych decyzji Elona Muska, które zraziły część inwestorów.
Tesla, choć od 2014 roku posiada własną sieć superładowarek w Chinach, może stanąć przed wyzwaniem związanym z rosnącą konkurencją ze strony BYD i innych chińskich producentów, takich jak Nio, Xpeng czy Zeekr. Nowa platforma BYD stanowi realne zagrożenie dla dominacji amerykańskiej firmy w sektorze ładowania pojazdów elektrycznych.
Nowa era dla użytkowników EV
Pierwszymi pojazdami korzystającymi z innowacyjnej architektury ładowania będą sedan Han L oraz SUV Tang L, których ceny zaczynają się od 270 000 juanów (ok. 37 330 USD). BYD stawia na ekspansję i dynamiczny wzrost – w zeszłym roku sprzedał 4,2 miliona pojazdów hybrydowych typu plug-in, a w 2025 roku zamierza zwiększyć tę liczbę do 5–6 milionów.
Ambitne plany BYD wskazują na to, że chiński potentat nie tylko zamierza konkurować z Teslą, ale realnie przewodzić globalnej rewolucji w elektromobilności. Jeśli nowa technologia spełni pokładane w niej oczekiwania, może całkowicie zmienić sposób, w jaki myślimy o ładowaniu pojazdów elektrycznych.





