Elektryki przestają być luksusem! Teraz każdy może sobie na nie pozwolić - Ekologia.pl
Ekologia.pl Wiadomości Elektryki przestają być luksusem! Teraz każdy może sobie na nie pozwolić

Elektryki przestają być luksusem! Teraz każdy może sobie na nie pozwolić

Rekordowa liczba samochodów elektrycznych zadebiutowała na drogach Europy Zachodniej w ostatnim kwartale. Według najnowszych danych, między kwietniem a czerwcem na zachodnioeuropejskie ulice wyjechało prawie 600 000 w pełni elektrycznych pojazdów (BEV).

Koniec elitarnych EV? Elektryki trafiają do masowego odbiorcy

Rewolucja na drogach Europy: Elektryczne auta w zasięgu portfela zwykłego kierowcy, fot. envato

Eksperci podkreślają, że to przełomowy moment. Jak zauważa berliński analityk motoryzacyjny Matthias Schmidt, pojazdy elektryczne przestają być domeną firm i flot służbowych, a coraz częściej trafiają do indywidualnych nabywców, głównie dzięki wprowadzeniu tańszych samochodów elektrycznych przez takich producentów jak Renault i Stellantis. To ważne zwłaszcza dla nabywców o mniejszych dochodach, którzy wcześniej rezygnowali z zakupu ze względu na wysokie ceny.

Wzrost sprzedaży w Europie Południowej, m.in. w Hiszpanii i Włoszech, dodatkowo napędza ten trend. A prognozy wskazują, że bieżący kwartał pobije rekord rejestracji, przekraczając 600 000 nowych elektryków, m.in. dzięki tradycyjnie silnemu wrześniowemu wzrostowi w Wielkiej Brytanii, gdzie właśnie wprowadzane są nowe tablice rejestracyjne.

Na rynku europejskim rośnie również udział pojazdów elektrycznych produkcji chińskiej, a marka BYD coraz śmielej konkuruje z Teslą o pozycję największego światowego producenta EV. Co czwarty elektryk tej marki trafia właśnie do Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Włoch. Warto dodać, że pod koniec 2024 r. Unia Europejska wprowadziła cła sięgające 35% na chińskie elektryki, co jednak nie objęło Wielkiej Brytanii.

Na wzrost sprzedaży wpływ mają także programy wsparcia i dopłat. Francja reaktywowała leasing socjalny na EV, a brytyjski rząd przywrócił dopłaty do samochodów elektrycznych – do 3750 funtów. Jednak w Wielkiej Brytanii zniżki obowiązują tylko „najbardziej ekologiczne” modele poniżej 37 000 funtów, przez co droższe samochody jak Tesla czy chińskie BYD nie kwalifikują się do rabatu.

Dynamiczny rozwój rynku samochodów elektrycznych w Europie Zachodniej to wyraźny znak rosnącego zainteresowania technologią zeroemisyjną wśród coraz szerszego grona konsumentów. Dzięki niższym cenom, coraz lepszej infrastrukturze i wsparciu rządowemu, elektryki są na dobrej drodze, by wkrótce stać się powszechnym środkiem transportu na kontynencie.


Absolwentka Inżynierii Środowiska na Politechnice Warszawskiej. Specjalizuje się w technicznych i naukowych tekstach o przyrodzie, zmianie klimatu i wpływie człowieka na środowisko. W swoich artykułach łączy rzetelną wiedzę inżynierską z pasją do natury i potrzeby życia w zgodzie z otoczeniem. Uwielbia spędzać czas na łonie przyrody – szczególnie na Warmii, gdzie najchętniej odkrywa dzikie zakątki podczas pieszych wędrówek i wypraw kajakowych

5/5 - (3 votes)
Post Banner Post Banner
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Nie odchodź jeszcze!

Na ekologia.pl znajdziesz wiele ciekawych artykułów i porad, które pomogą Ci żyć w zgodzie z naturą. Zostań z nami jeszcze chwilę!