Polska oświata nie jest oświecona
Jak wynika z badań przeprowadzonych w ramach projektu „Wiedza o OZE oświetli Twoją szkołę”, polskie szkoły nie spełniają europejskich norm oświetleniowych (średnia wg normy PN-EN 12464). Polskie dzieci uczą się w warunkach, które zagrażają ich zdrowiu oraz wpływają negatywnie na komfort nauki. Dodatkowo w polskich szkołach w przeważającej większości występują przestarzałe systemy oświetleniowe, które zużywają dużo energii oraz mogą przyczynić się do pogorszenia wzroku naszych pociech.
Badania pokazują, że Polskie szkoły wyposażone są w przestarzałe systemy oświetleniowe. W ponad 90 proc. z przebadanych szkół zidentyfikowano niewydajne energetycznie i wpływające negatywnie na komfort widzenia systemy oświetleniowe. Przestarzałe oprawy świetlówkowe powodują migotanie i efekty stroboskopowe, co z kolei negatywnie wpływa na koncentrację dzieci i może powodować bóle głowy. Wszelkiego typu zbędne refleksy świetlne i zbyt jaskrawe lampy pogarszają zdolność skupienia
i przetwarzana danych. Przestarzałe systemy oświetleniowe wpływają także niekorzystnie na prawidłowe postrzeganie kolorów przez dzieci.
Polskie szkoły, poprzez korzystanie z przestarzałych systemów oświetleniowych zużywają także bardzo dużo energii. Wiąże się to z wysokimi kosztami dla szkół oraz z negatywnym wpływem na środowisko naturalne. Jak wynika z badań, nowoczesne i energooszczędne oświetlenie posiada mniej niż 1 na 10 szkół.
W polskich szkołach dominują przestarzałe lub źle zaprojektowane instalacje oświetleniowe – mówi Bogdan Ślęk z Philips Lighting Poland. Najlepszym sposobem na poprawę warunków nauki uczniów byłaby więc całkowita modernizacja poprzez wykonanie nowego projektu i wymianę oświetlenia. Nowoczesne technologie oświetleniowe pozwalają znacząco poprawić komfort widzenia uczniów przy równoczesnej kilkudziesięcioprocentowej redukcji zużycia energii elektrycznej.
Badania przeprowadzono w ramach ogólnopolskiego konkursu dla młodzieży „Wiedza o OZE oświetli Twoją szkołę”.