Strefa Czystego Transportu w Krakowie – czy naprawdę Twój samochód nie wjedzie do miasta?
Strefa Czystego Transportu (SCT) w Krakowie wzbudza wiele emocji, głównie z powodu krążących mitów i dezinformacji. Wyniki badań Research Collective pokazują, że obawy są mocno przesadzone – tylko niewielki odsetek pojazdów rzeczywiście straci możliwość wjazdu do miasta.

Wbrew powszechnym przekonaniom przedsiębiorców i mieszkańców podkrakowskich gmin, restrykcje nie obejmą większości aut. Chociaż 37% przedsiębiorców uważa, że ograniczenia dotkną ponad 75% pojazdów, a 26% mieszkańców przewiduje, że zakaz obejmie od 50% do 74% samochodów, to rzeczywistość jest inna. Szacunki wskazują, że tylko od 0% do 5% pojazdów straci prawo wjazdu, jednak tej wartości nie wskazał żaden przedsiębiorca i jedynie 4% mieszkańców.
Zasady SCT są stopniowe i łagodne. Do połowy 2028 roku każdy pojazd będzie mógł wjechać do strefy po uiszczeniu opłaty. Dopiero od tego momentu zakaz obejmie benzyniaki starsze niż 23 lata i diesle starsze niż 14 lat. Po 2030 roku ograniczenia dotkną benzyniaki starsze niż 25 lat i diesle starsze niż 12 lat. Przewidziano szerokie wyjątki – do 2030 roku mieszkańcy Krakowa będą mogli korzystać ze swoich pojazdów bez przeszkód, a regulacje nie obejmą seniorów, osób z niepełnosprawnościami, pojazdów historycznych i służb specjalnych.
Badania pokazują, że większość pojazdów już spełnia wymagania SCT. Wśród przedsiębiorców 75% aut ma normę Euro 6, a 99% najnowszych samochodów firmowych spełnia normę Euro 5 lub wyższą. U mieszkańców 63% pojazdów spełnia normę Euro 6, a tylko 8% nie osiąga normy Euro 4.
Strefa Czystego Transportu to nie zakaz dla kierowców, a krok w stronę czystszego powietrza. Przepisy są wprowadzane stopniowo, a ich wpływ na codzienność mieszkańców będzie minimalny. To nie ograniczenia, lecz szansa na poprawę jakości życia w mieście.

Absolwentka Inżynierii Środowiska na Politechnice Warszawskiej. Specjalizuje się w technicznych i naukowych tekstach o przyrodzie, zmianie klimatu i wpływie człowieka na środowisko. W swoich artykułach łączy rzetelną wiedzę inżynierską z pasją do natury i potrzeby życia w zgodzie z otoczeniem. Uwielbia spędzać czas na łonie przyrody – szczególnie na Warmii, gdzie najchętniej odkrywa dzikie zakątki podczas pieszych wędrówek i wypraw kajakowych
Opublikowany: 14 lutego, 2025 | Zaktualizowany: 29 lipca, 2025
Strefa Czystego Transportu (SCT) w Krakowie jest świetnym przykładem, jak podejście oparte na danych i stopniowe wprowadzanie zmian może pomóc w demistyfikacji publicznych obaw i skupić uwagę na rzeczywistych korzyściach. Badania Research Collective rzucają światło na rzeczywisty wpływ SCT na mieszkańców i przedsiębiorców, korygując powszechne przekonania i obawy.
Wdrażanie takich rozwiązań w sposób łagodny i stopniowy to klucz do zminimalizowania negatywnych skutków dla użytkowników dróg, jednocześnie skupiając się na głównym celu, jakim jest poprawa jakości powietrza. SCT pokazuje, że odpowiedzialne zarządzanie miejską mobilnością może iść w parze z troską o środowisko naturalne i zdrowie publiczne.
To inspirujące, że Kraków, podobnie jak wiele innych miast na świecie, podejmuje konkretne kroki w kierunku zrównoważonego rozwoju, pokazując, że zmiana na lepsze jest możliwa, kiedy opiera się na solidnych danych i realistycznym podejściu do wprowadzania regulacji. To przypomnienie dla innych miast i społeczności, że odpowiednie planowanie i komunikacja mogą przekształcić wyzwania w możliwości na rzecz zdrowszego i bardziej zrównoważonego środowiska życia.