Posiedzenie Rady Unii Europejskiej ds. Środowiska Naturalnego
Prof. Maciej Nowicki, Minister Środowiska, wziął udział w Posiedzeniu Rady Unii Europejskiej ds. Środowiska Naturalnego. Spotkanie odbyło się 3 marca br., w Brukseli. Uczestniczyli w nim ministrowie środowiska krajów członkowskich UE, a także Komisarz UE ds. Środowiska Stavros Dimas oraz przedstawiciel prezydencji słoweńskiej.
Najważniejszymi punktami spotkania były:
- pakiet legislacyjny dotyczący klimatu i energii oraz
- debata nad nową propozycją legislacyjną UE – rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie obniżenia poziomów emisji CO2 dla nowych samochodów.
Podczas spotkania w Brukseli, minister Maciej Nowicki przedstawił stanowisko Polski dotyczące tych kwestii. Poinformował, że rząd RP z aprobatą przyjmuje propozycje pakietu klimatycznego, a przygotowane przez KE projekty dyrektyw zmierzają we właściwym kierunku, jednak – zdaniem polskiego rządu – wymagają szeregu zmian.
– Najwięcej zastrzeżeń – mówił minister środowiska RP – mamy do handlu emisjami gazów cieplarnianych. Nasz rząd w pełni akceptuje fakt, że od 2013 roku nie będzie krajowych limitów emisji, a tylko jeden limit wspólnotowy w systemie EU ETS (Europejski System Handlu Emisjami Gazów Cieplarnianych). Nie możemy się jednak zgodzić z propozycją, aby już od roku 2013 sektor energetyczny był zmuszony do zakupu uprawnień do emisji CO2.
Kolejnym problemem, w sprawie którego toczyły się dyskusje w ramach pakietu klimatycznego, jest zobowiązanie wszystkich państw członkowskich do zwiększenia wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych (OZE). Rząd Polski jest zadowolony z faktu, że rozwój OZE stał się jednym z priorytetów UE, zastanawia się jednak, czy wszystkie państwa członkowskie, w tym Polska, będą w stanie sprostać ambitnym celom, nakreślonym w dyrektywie w sposób kosztowo-efektywny.
W kwestii rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie obniżenia poziomów emisji CO2 dla nowych samochodów, minister środowiska RP powiedział, że polski rząd popiera cel tego projektu. – Jednak proponowany sposób osiągnięcia głównego celu, jakim jest ograniczenie emisji CO2 z transportu samochodowego budzi wątpliwości – powiedział prof. M. Nowicki.
Minister wyraził obawę, że regulacja może mieć negatywny wpływ na konkurencyjność producentów europejskich na rynkach pozaeuropejskich, na których nie obowiązują podobne standardy. Poinformował również, że wysokość kar z tytułu przekroczenia emisji CO2 jest stanowczo za wysoka.
Według profesora Nowickiego proponowany termin wejścia w życie rozporządzenia powinien zostać przesunięty na rok 2015. Branża motoryzacyjna musi mieć bowiem czas na przystosowanie się do nowych przepisów, zaostrzających wymagania emisyjne.