Rail Baltica równie ważna jak Via Baltica
Ekologia.pl Wiadomości Wpływ człowieka na środowisko Rail Baltica równie ważna jak Via Baltica

Rail Baltica równie ważna jak Via Baltica

Fot. sam.gov.lv
Fot. sam.gov.lv

W ubiegłym tygodniu w Parlamencie Europejskim odbyła się konferencja prasowa eurodeputowanych z Grupy Zielonych/ Wolne Przymierze Europejskie, którzy – komentując wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 16.09.2008 – zaapelowali, by w dalszych pracach związanych z budową drogi Via Baltica uwzględnić także rozwój korytarza kolejowego Rail Baltica.

Planowana droga „Via Baltica” to część korytarza transportowego, który ma połączyć Warszawę z państwami bałtyckimi i Finlandią. Budowa „Via Baltiki”, której zaproponowana przez rząd lokalizacja, groziła zniszczeniem unikalnych ekosystemów chronionych programem Natura 2000, wywołała liczne protesty, które przerodziły się w walkę o Dolinę Rospudy. W wyroku z 16.09.2008 Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że niektóre decyzje związane z budową korytarza drogowego „Via Baltica” stanowiły naruszenie prawa. Wyrok NSA ostatecznie blokuje budowę „Via Baltiki” w wariancie forsowanym przez rząd. 

Komentując decyzję NSA eurodeputowani z Grupy Zielonych, Michael Cramer, David Hammerstein, członek Komisji Petycji w Parlamencie Europejskim, i Eva Lichtenberger, powiedzieli: – Z ulgą przyjęliśmy wiadomość o postanowieniu Naczelnego Sądu Administracyjnego, które powstrzymuje budowę Via Balica przez unikalne torfowiska Doliny Rospudy, chroniąc w ten sposób obszary objęte programem Natura 2000.

– Problem transportu towarowego i pasażerskiego bynajmniej nie został rozwiązany. Rail Baltica jest bezpieczniejszym i bardziej zrównoważonym rozwiązaniem. Należy przerzucić przewóz towarów z ciężkich tirów na tory kolejowe. Modernizacja kolejowego korytarza transportowego niepotrzebnie się opóźnia, mimo iż została wpisana jako jeden z sześciu priorytetowych projektów transeuropejskiego transportu. To ogromna szansa dla Polski i państw bałtyckich: możliwość wykorzystania funduszy unijnych na modernizację i rozbudowę infrastruktury transportowej – dodali.

– Skoro zakwestionowana została zasadność budowy Via Baltica w wariancie forsowanym dotychczas przez kolejne polskie rządy, domagamy się, aby polski rząd jak najszybciej podjął kroki, żeby uruchomić korytarz kolejowy Rail Baltica. Biorąc pod uwagę obecne problemy transportowe, z pewnością poprawiłoby to bezpieczeństwo mieszkańców Augustowa i Podlasia – powiedział Dariusz Szwed, przewodniczący partii Zieloni 2004.

– Rail Baltica to najlepsze rozwiązanie dla środowiska, dla mieszkańców tych rejonów i dla firm transportowych. Niestety, tej inwestycji nie da się zrealizować natychmiast. Trzeba więc wrócić do inwestycji wzmacniających bezpieczeństwo na obecnej trasie ruchu ciężarówek, zwłaszcza w Augustowie – powiedziała Magdalena Mosiewicz, członkini Rady Krajowej Zielonych 2004 i zarządu Europejskiej Partii Zielonych.

Źródło: zieloni2004.pl
4.6/5 - (12 votes)
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments