Rail Baltica równie ważna jak Via Baltica
W ubiegłym tygodniu w Parlamencie Europejskim odbyła się konferencja prasowa eurodeputowanych z Grupy Zielonych/ Wolne Przymierze Europejskie, którzy – komentując wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 16.09.2008 – zaapelowali, by w dalszych pracach związanych z budową drogi Via Baltica uwzględnić także rozwój korytarza kolejowego Rail Baltica.
Planowana droga „Via Baltica” to część korytarza transportowego, który ma połączyć Warszawę z państwami bałtyckimi i Finlandią. Budowa „Via Baltiki”, której zaproponowana przez rząd lokalizacja, groziła zniszczeniem unikalnych ekosystemów chronionych programem Natura 2000, wywołała liczne protesty, które przerodziły się w walkę o Dolinę Rospudy. W wyroku z 16.09.2008 Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że niektóre decyzje związane z budową korytarza drogowego „Via Baltica” stanowiły naruszenie prawa. Wyrok NSA ostatecznie blokuje budowę „Via Baltiki” w wariancie forsowanym przez rząd.
Komentując decyzję NSA eurodeputowani z Grupy Zielonych, Michael Cramer, David Hammerstein, członek Komisji Petycji w Parlamencie Europejskim, i Eva Lichtenberger, powiedzieli: – Z ulgą przyjęliśmy wiadomość o postanowieniu Naczelnego Sądu Administracyjnego, które powstrzymuje budowę Via Balica przez unikalne torfowiska Doliny Rospudy, chroniąc w ten sposób obszary objęte programem Natura 2000.
– Problem transportu towarowego i pasażerskiego bynajmniej nie został rozwiązany. Rail Baltica jest bezpieczniejszym i bardziej zrównoważonym rozwiązaniem. Należy przerzucić przewóz towarów z ciężkich tirów na tory kolejowe. Modernizacja kolejowego korytarza transportowego niepotrzebnie się opóźnia, mimo iż została wpisana jako jeden z sześciu priorytetowych projektów transeuropejskiego transportu. To ogromna szansa dla Polski i państw bałtyckich: możliwość wykorzystania funduszy unijnych na modernizację i rozbudowę infrastruktury transportowej – dodali.
– Skoro zakwestionowana została zasadność budowy Via Baltica w wariancie forsowanym dotychczas przez kolejne polskie rządy, domagamy się, aby polski rząd jak najszybciej podjął kroki, żeby uruchomić korytarz kolejowy Rail Baltica. Biorąc pod uwagę obecne problemy transportowe, z pewnością poprawiłoby to bezpieczeństwo mieszkańców Augustowa i Podlasia – powiedział Dariusz Szwed, przewodniczący partii Zieloni 2004.
– Rail Baltica to najlepsze rozwiązanie dla środowiska, dla mieszkańców tych rejonów i dla firm transportowych. Niestety, tej inwestycji nie da się zrealizować natychmiast. Trzeba więc wrócić do inwestycji wzmacniających bezpieczeństwo na obecnej trasie ruchu ciężarówek, zwłaszcza w Augustowie – powiedziała Magdalena Mosiewicz, członkini Rady Krajowej Zielonych 2004 i zarządu Europejskiej Partii Zielonych.