Ustalono 3 warianty przebiegu obwodnicy Augustowa
W Warszawie przez kilka godzin rozmawiali ministrowie środowiska i infrastruktury, samorządowcy, ekolodzy, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz przedstwiciele Komisji Europejskiej. Rozmowy mają doprowadzić do zakończenia konfliktu. Drogowcy chcą, aby trasa powstała w Dolinie Rospudy. Sprzeciwiają się temu ekolodzy i Komisja Europejska, która złozyła skargę w Europejskim Trybunale Sprawiedliwości.
Minister środowiska ma nadzieję, że Komisja Europejska wycofa skargę, gdy zapozna się z wynikami obrad okrągłego stołu. Maciej Nowicki dodał, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby rozpatrywać inne warianty przebiegu drogi, gdyż watriant lansowany przez GDDKiA jest tez na razie w fazie wstępnej od strony formalnej. Jego zdaniem, można obecnie rozpartywać wszystkie warianty od nowa, ale mając już większe doświadczenie i wiedzę, gdyż jest szansa na to, że teraz pójdzie wszystko szybciej.
Marta Wiśniewska z międzynarodowej organizacji ekologicznej WWF podkreśliła, że w rozmowach nastąpił postęp, bo pod uwagę brane są również inne propozycje. Wchodzi więc w grę nie wariant proponowany przez drogowców, ale także wariant organizacji pozarządowych, czyli przebieg obwodnicy w okolicy wsi Chodorki oraz wariant , który był już wsześniej rozpartywany prez dyrekcję, a wiec przebieg drogi jeszcze bardziej na zachód od Chodorek, oszczędzający obszar NATURA 2000 w okolicach miejscowości Raczki.
Dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Zbigniew Kotlarek uważa, że rozmowy były owocne, bo ustalono te elementy, które będą podstawą do dalszych prac, a więc problemy ruchu drogowego i społeczne. Przypomniał, że celem budowy obwodnicy Augustowa jest wyprowadzenie ruchu TIR-ów poza miasto, gdyż jest on uciążliwy dla mieszkańców i niebezpieczny. Zaznaczył, że podczas podejowania decyzji trzeba brać pod uwagę uwarunkowania ekologiczne.
Kolejne posiedzenie "okragłego stołu" ma się odbyć 19 stycznia. Minister Nowicki uważa, że rozmówcy kompromis osiągną już pod koniec lutego.
IAR