Ekologia w domu – chcemy kupować naturalną, zdrową żywność
25 proc. osób podczas dokonywania wyboru przywiązuje wagę do miejsca pochodzenia produktu spożywczego. Ma to duże znaczenie w niektórych kategoriach żywnościowych. Chociażby 90 proc. respondentów deklaruje, że byłoby gotowych wydać więcej pieniędzy na masło, jeśli pochodziłoby ono z Warmii i Mazur – wynika z raportu ARC Rynek i Opinia dotyczącego potencjału miejsca pochodzenia w marketingu produktów spożywczych.
Na rynku spożywczym dużym zainteresowaniem cieszą się produkty ekologiczne – uważane za naturalne i zdrowe. Coraz większą uwagę konsumenci przywiązują również do miejsca pochodzenia tego co kupują. Ma to duże znaczenie dla 25 proc. respondentów. Jednak w niektórych grupach odsetek ten jest znacznie wyższy. Około 31,6 proc. kobiet z przedziału wiekowego 30-39 lat, a także 44 proc. osób powyżej 40 roku życia i zarabiający więcej niż 1700 zł deklaruje, że przy zakupie produktu sugeruje się jego pochodzeniem.
Bywa, że respondenci są jednak w stanie wydać na niektóre produkty więcej, jeśli pochodzą one z odpowiednich regionów kraju. Większość z nas zapłaciłoby więcej za masło, gdyby pochodziło z mazurskich mleczarni czy za jabłka z Podkarpacia.
Zdaniem respondentów specjalistami w produkcji żywności ekologicznej są województwa lubelskie, podkarpackie, podlaskie oraz warmińsko-mazurskie. Chodzi głównie o nabiał, owoce, warzywa oraz produkty zbożowe. Pod kątem smaku, zdrowia i staranności przygotowania najlepiej wypadają produkty z województwa warmińsko-mazurskiego. 20 proc. ankietowanych przyznało, ze są one smaczne, 30 proc. zdrowe, a 17 proc. odpowiednio przygotowane. Dobrze w tym rankingu wypada również żywność z województw podlaskiego, podkarpackiego oraz kujawsko-pomorskiego.
„Od dawna mówi się o tym, że Polska powinna stać się jednym z głównych dostawców żywności ekologicznej w Unii Europejskiej. Ten potencjał związany jest z dobrym stanem środowiska naturalnego Polski, a także technologią i procesem produkcji produktów spożywczych” – podkreśla Adam Czarnecki, Wiceprezes Zarządu ARC Rynek i Opinia. „Status ten można jednak osiągnąć jedynie poprzez konsekwentne prowadzenie efektywnych działań marketingowych” – dodaje.
Badanie metodą wywiadów internetowych CAWI zostało przeprowadzone wśród 1133 osób odpowiedzialnych w gospodarstwie domowym za robienie zakupów.