Elektryczny motoszybowiec AOS-71 prosto z Polski

Autor: Jan Tomasiewicz, 2008, fot. Sebastian Kawa Autor: Jan Tomasiewicz, 2008, fot. Sebastian Kawa

Zespół konstruktorów z dwóch Politechnik – Warszawskiej i Rzeszowskiej – zbudował motoszybowiec z napędem elektrycznym AOS-71. Zgodnie z założeniami AOS-71 ma wygodną i obszerną kabinę, ekologiczny napęd umożliwiający długie i bezpieczne loty, a przy tym niewielki ciężar, ułatwiający obsługę naziemną.



Dwumiejscowy motoszybowiec z napędem elektryczny po raz pierwszy wzniósł się w powietrze 20 grudnia 2012 r. z lotniska w Mielcu. Pojazd dostał od pilota pozytywną opinię.

AOS-71 to pierwszy tego typu statek powietrzny zbudowany w Polsce i jeden z nielicznych w świecie. Dwuosobowy szybowiec zamiast silnika spalinowego ma napęd elektryczny, który wykorzystuje ogniwa fotowoltaiczne. Wystarczy podłączyć go na kilka godzin do gniazdka, by naładować baterie pojazdu.

Jak zapewniają konstruktorzy, szybowiec będzie mógł wykonywać przeloty między lotniskami, nawet wówczas, gdy nie będzie odpowiednich warunków atmosferycznych na lot szybowcowy.

Poza tym AOS-71 posłuży w szkoleniu podstawowym pilotów, w nauce podstaw akrobacji, do startów w zawodach, w lotach rekreacyjnych i pasażerskich, a także do patrolowania lasów.

Projekt opracowania i budowy prototypu dwumiejscowego motoszybowca z napędem elektrycznym realizowany jest w ramach programu "Inicjatywa Technologiczna", finansowanego z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju przez dwie uczelnie techniczne kształcące inżynierów lotnictwa tj. Politechnikę Rzeszowską i Politechnikę Warszawską.



Głównym konstruktorem motoszybowca jest mgr inż. Wojciech Frączek z Politechniki Warszawskiej, a w pracach przy projektowaniu, budowie i próbach prototypu motoszybowca brali udział pracownicy i studenci z obu Uczelni.

Nazwa AOS-71 pochodzi od skrótu nazwy Akademickiego Ośrodka Szybowcowego a dwie kolejne cyfry mówią o 7 kolejnej konstrukcji powstałej w Politechnice Warszawskiej, będącej kontynuacją ProgramuULS "Ultralekkie Szybowce" realizowanego w PW od 1978 roku, i 1 konstrukcji Politechniki Rzeszowskiej.

Dalsze próby w locie motoszybowca z napędem elektrycznym prowadzone będą wiosną 2013 roku.

źródło:www.strona.net.pl


wykop.pltwitter.plfacebook.pl
Oceń: Drukuj

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy