Autonomiczny minibus na Cmentarzu Osobowickim. Wrocław testuje przyszłość transportu
Ma 2,8 metra wysokości, 2,1 metra szerokości i 5 metrów długości. Na jednym ładowaniu pokonuje nawet 200 kilometrów, a na pokład zabiera do 15 pasażerów. To BB-1 – pierwszy polski autonomiczny minibus, który od września testowany jest we Wrocławiu. Pilotaż prowadzony na terenie Cmentarza Osobowickiego ma sprawdzić, czy takie rozwiązanie mogłoby ułatwić poruszanie się osobom starszym i ze szczególnymi potrzebami.

Urząd Miejski Wrocławia
– Rozmawiamy dzisiaj o przyszłości. O pojeździe, który reprezentuje wartości ważne dla Wrocławia: inkluzywność, dostępność transportową, ekologię i wspieranie innowacji. Cieszę się, że startup z Gliwic właśnie tutaj, w polskiej stolicy start-upów, realizuje projekt, który poprawi komfort transportu – także na tak rozległym terenie, jak Cmentarz Osobowicki – mówi Jakub Mazur, wiceprezydent Wrocławia.
Nekropolia zajmuje aż 53 hektary i dla wielu odwiedzających, szczególnie seniorów, przemieszczanie się po niej jest sporym wyzwaniem. Dzięki autonomicznemu minibusowi mieszkańcy będą mogli szybciej i wygodniej dotrzeć do grobów bliskich.
BB-1 to pierwszy i jedyny minibus autonomiczny skonstruowany w Polsce. Powstał w Gliwicach, w firmie Blees, we współpracy z naukowcami Politechniki Śląskiej. Pojazd działa na 4. poziomie autonomii SAE – oznacza to, że potrafi jeździć bez kierowcy.
– Nasz minibus sam podejmuje decyzje, wykrywa przeszkody i bezpiecznie porusza się w przestrzeni. Podczas testów towarzyszy mu operator, który w każdej chwili może przejąć kontrolę. Wyposażyliśmy go w trzy radary, jedenaście kamer, siedem lidarów oraz precyzyjny system GPS – wylicza Tomasz Pacan, prezes firmy Blees. Pojazd ma 7 miejsc siedzących, a łącznie pomieści do 15 osób.
Dlaczego testy odbywają się na cmentarzu? Cmentarz Osobowicki to największa nekropolia Wrocławia i jednocześnie bezpieczne, zamknięte środowisko do testowania nowych technologii. Polskie przepisy wciąż nie pozwalają, by pojazdy autonomiczne poruszały się po drogach publicznych, dlatego takie próby mogą odbywać się tylko w wyznaczonych strefach.
– Wszelkie pilotaże pomagają zebrać dane, które pozwolą stworzyć przepisy dotyczące pojazdów autonomicznych w Polsce. Cieszymy się, że Wrocław włącza się w ten proces – dodaje wiceprezydent Mazur.
Projekt wpisuje się w politykę miasta, które od lat stawia na zrównoważony transport. – Od dawna wspieramy rozwój elektromobilności. Tym bardziej cieszy nas, że testujemy pojazd bezemisyjny i w pełni autonomiczny, stworzony przez polskich inżynierów – podkreśla Anna Badeńska, kierownik działu ds. Transportu Kolejowego i Elektromobilności UM Wrocławia.
Kiedy mieszkańcy skorzystają z BB-1? Najpierw minibus przez cztery dni testuje trasę wytyczoną wcześniej dzięki specjalnym mapowaniom. Jeśli próby przebiegną pomyślnie, od połowy października przez 14 dni pojazd będzie dostępny dla mieszkańców odwiedzających Cmentarz Osobowicki.
– To duże ułatwienie dla osób starszych i wszystkich, którzy mają problemy z poruszaniem się. Na tak rozległym terenie komfortowy transport jest nieocenionym wsparciem – zaznacza Bartłomiej Świerczewski, zastępca dyrektora Departamentu Strategii i Zrównoważonego Rozwoju UM Wrocławia.
Testy BB-1 prowadzone były już w Gliwicach, Katowicach i Chorzowie. Teraz Wrocław dołącza do miast, które sprawdzają, jak w praktyce może wyglądać przyszłość transportu.

Absolwentka Inżynierii Środowiska na Politechnice Warszawskiej. Specjalizuje się w technicznych i naukowych tekstach o przyrodzie, zmianie klimatu i wpływie człowieka na środowisko. W swoich artykułach łączy rzetelną wiedzę inżynierską z pasją do natury i potrzeby życia w zgodzie z otoczeniem. Uwielbia spędzać czas na łonie przyrody – szczególnie na Warmii, gdzie najchętniej odkrywa dzikie zakątki podczas pieszych wędrówek i wypraw kajakowych
Opublikowany: 23 września, 2025 | Zaktualizowany: 24 września, 2025